چشم مصنوعی با قابلیت بینایی!  این اختراعی است که در صورت انجام می‌تواند علم پزشکی را متحول کرده و تاثیر بسیار زیادی بر زندگی افراد نابینا بگذارد. گاهی اوقات افراد بدلیل برخی اتفاقات مانند تصادف، ضربه شدید، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های چشمی ممکن است بینایی خود را از دست دهند. امروزه برای پر کردن ناحیه چشم تخلیه شده از پروتزهای چشمی استفاده می‌گردد.

پروتزهای چشمی علاوه بر اینکه تا حد زیادی زیبایی چهره فرد را باز می‌گردانند مزایای دیگری مانند جلوگیری از افتادگی پلک را نیز دارا می‌باشند. همچنین این پروتزها قابلیت حرکت داشته و دیگران به سختی می‌توانند تفاوت چشم سالم و مصنوعی را تشخیص دهند. در ادامه مطالبی در خصوص چشم مصنوعی با قابلیت بینایی و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده ارائه گردیده است.

پروتز چشم یا چشم مصنوعی چیست؟

برای اینکه بدانیم پروتز چشم با قابلیت بینایی چیست، ابتدا باید پروتزهای معمول و متداول چشم را بشناسیم. غالبا در افرادی که بر اثر وقوع حوادث مختلف دچار آسیب های جدی در ناحیه چشم می شوند و حتما به عمل تخلیه نیاز است، فرایند تخلیه چشم به صورت کامل برای آن ها انجام می گیرد. باید توجه داشت که تخلیه چشم  بر زیبایی ظاهری افراد اثر منفی می گذارد و این مسئله یک موضوع آزار دهنده خواهد بود.

با این حال امروزه استفاده از پروتز چشم یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای بازیابی زیبایی ظاهری این افراد خواهد بود. در واقع چشم‌های مصنوعی جایگزین بسیار مناسبی برای چشم تخلیه شده می‌باشند. از آنجاییکه این چشم‌ها از شباهت بسیار بالایی به چشم‌های واقعی برخوردارند لذا بخوبی می‌توانند ظاهر فرد را بهبود بخشند. همچنین استفاده از پروتز چشم از عوارضی همچون افتادگی پلک نیز جلوگیری خواهد نمود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که چشم‌های مصنوعی متداول، قابلیت بینایی افراد را بازیابی نمی‌کنند و فقط نقص ظاهری را برطرف می‌سازند. در واقع این دسته از پروتزها تنها می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای پر نمودن کاسه چشم باشند تا در این صورت فرد بتواند زیبایی از دست رفته خود را مجددا بازگرداند.

پروتز چشم با قابلیت بینایی – بهترین راه برای بازگشت دید به افراد نابینا

پروتز چشم با قابلیت بینایی یکی از مواردی است که دانشمندان و محققان این عرصه برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند. امروزه بسیاری از پژوهشگران در تلاشند تا چشم مصنوعی‌ای بسازند که بتواند بینایی فرد نابینا را تا حدی بازگرداند. یکی از پیشتازان این حوزه، دکتر احسان کامرانی است که دارای دستاوردهای بزرگی در این زمینه می‌باشد.

در واقع در آینده با نسل جدیدی از پروتزهای چشم مواجه خواهیم شد که انقلاب بسیار بزرگی در صنعت چشم پزشکی ایجاد خواهند کرد و بینایی افراد نابینا را به آنها باز خواهد گرداند. در ادامه توضیحاتی در خصوص اینکه پروتز چشم با قابلیت بینایی چطور می‌تواند باعث افزایش دید در افراد شود، ارائه گردیده است:

قابلیت بینایی چطور در پروتز چشم به وجود می‌آید؟

نکته مهمی که می‌بایست حتما مورد توجه قرار گیرد این است که در حال حاضر هیچگونه پروتز چشم با قابلیت بینایی در دنیا برای مصرف بیماران وجود ندارد و تمامی طرحهای موجود صرفاً جنبه آزمایشی دارند و فقط در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

چشم مصنوعی با قابلیت بینایی در حقیقت دستگاهی پیشرفته است که همانند چشم‌های مصنوعی معمول و متداول درون کاسه چشم قرار می‌گیرد و متشکل از یک مجموعه میکرو الکترود است. این فناوری از طریق عمل جراحی، در کنار چشم و یا در امتداد مسیر عصب اپتیک و یا درون مغز قرار داده می‌شوند.

وظیفه اصلی میکرو الکترود‌ها در واقع حساس سازی آن دسته از سیستم‌های بینایی فرد می‌باشد که در اثر حادثه دچار ضعف عملکرد شدید شده‌اند. نکته قابل ذکر این است که عموما افراد سیستم بینایی خود را به صورت کامل از دست نمی‌دهند و بخش‌هایی از سیستم بینایی که به آن‌ها نورون می‌گویند هنوز هم با قدرت بسیار پایینی در حال فعالیت هستند.

با این حال استفاده از میکرو الکترودها و ایجاد پالس‌های الکتریکی بسیار خفیف موجب تحریک شدن نورون‌ها می‌شود و این موضوع می‌تواند بر افزایش قدرت دید در آن‌ها اثرگذار باشد. در نهایت از این طریق فرد می‌تواند لکه‌های بسیار کوچکی از نور را، که در علم پزشکی به آن فسفن می گویند، مشاهده نماید. در حال حاضر، اطلاعات کامل‌تری در این خصوص موجود نیست، اما این امید وجود دارد که در آینده با پیشرفت علم، دستیابی به این تکنولوژی و بازیابی بینایی ممکن گردد.

قیمت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

امید است روزی برسد که در سراسردنیا بتوان قیمت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن را برای افراد نابینا اعلام کرد . محققان قصد دارند راه های جدیدی برای بازگرداندن بینایی ایجاد کنند. یکی از این تلاش ها توسعه چشم بیونیک یا ایمپلنت چشم بیونیک است. دانشمندان چشم بیونیک یک هدف مشترک دارند: توسعه فناوری برای ناتوانی‌های بینایی به همان اندازه مؤثر است که کاشت حلزون برای ناتوانی‌های شنوایی مؤثر است. اما روش های دانشمندان مختلف برای دستیابی به این امر متفاوت است.

چند مورد ایمپلنت چشم بیونیک در سراسر دنیا در حال توسعه است، اما یک مورد تنها در امریکا موجود است و برای نابینایی ناشی از بیماری های چشمی خاصی بکار می رود. در واقع هم اکنون در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره قیمت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن نظر قطعی بدهیم. با این حال، با ادامه تحقیقات، افراد بیشتری ممکن است به زودی از چشم های بیونیک با تکنولوژی بالا بهره مند شوند. چشم بیونیک در واقع چشم مصنوعی با قابلیت بینایی است و با چشم مصنوعی یکسان نیست.

چشم های مصنوعی (که به آنها “چشم های شیشه ای” یا “چشم های مصنوعی” نیز می گویند) جایگزین ساختار فیزیکی و ظاهر چشمی می‌شود که به دلیل ضربه، درد، تغییر شکل یا بیماری باید برداشته شود. از سوی دیگر، ایمپلنت های چشمی بیونیک در داخل ساختارهای موجود چشم یا در مغز کار می کنند. بزرگترین هدف طراحی این چشم‌ها، دستیابی به اهداف عملکردی بینایی می‌باشد.

چه کسی می تواند از چشم های بیونیک موجود در حال حاضر بهره مند شود؟

در ایالات متحده، FDA تنها یک سیستم چشم بیونیک تجاری موجود را تایید کرده است. این دستگاه Argus II Retinal Protthesis System نام دارد و سازنده آن یک شرکت مستقر در کالیفرنیا به نام Second Sight Medical Products می باشد. Argus II برای بازگرداندن سطحی از ادراک بصری به صدها فرد مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.  بیماری که از هر 5000 نفر یک نفر را مبتلا می کند. به گزارش Second Sight، دستگاه Argus II در چشمان بیش از 350 نفر در سراسر جهان کاشته شده است.

نتیجه گیری

پروتز چشم به عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شود که زیبایی چهره افراد آسیب دیده را به آنها باز می‌گرداند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های ساخت، تشخیص چشم مصنوعی از چشم سالم برای افراد غیر ممکن است. همچنین باید توجه داشت که تا کنون چشم مصنوعی با قابلیت بینایی ساخته نشده است و تنها بصورت آزمایشگاهی تولید گردیده‌اند.

شما عزیزان برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت چشم مصنوعی و پروتز چشم متناسب با چشم خود و یا اطلاع از قیمت با یکی از شماره های 02166889076 و 09128357509 تماس حاصل فرمایید و یا برای مراجعه حضوری می توانید از قسمت تماس با ما از آدرس دقیق کلینیک چشم مصنوعی ماهان مطلع شوید. همچینین از قسمت گالری تصاویر میتوانید نمونه کارهای ما را مشاهده کنید.

 

15 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *