بهترین چشم مصنوعی! این سوالی است که تمامی بیمارانی که با موضوع تخلیه چشم و نابینایی درگیرند به دنبال پاسخ آن هستند. امروزه انواع مختلفی از پروتزهای چشمی در بازار موجود است و همچنین پژوهشگران به دنبال راههایی برای بازگردانی بینایی افراد نابینا می‌باشند. در این مطلب توضیحاتی در مورد پروتزهای مدرن چشم مصنوعی و اینکه بهترین چشم مصنوعی می‌بایست دارای چه ویژگیهایی باشد ارائه گردیده است.

سیستم آرگاس 2

سازمان سلامت کانادا، سیستم Argus II را به جهت درمان بیماری تخریب لایه بیرونی شبکیه تایید کرد. به گزارش ”انجمن حمایت از بیماران چشمی آر پی، لبر و اشتارگات در ایران” و به نقل از Investors Second Sight ، سیستم آرگاس 2 به عنوان اولین دستگاه الکتریکی برای درمان نابینایی ناشی از تخریب لایه بیرونی شبکیه، در تاریخ 12 ژانویه 2015 مورد تایید قرار گرفت.

شرکت Second Sight، به عنوان یکی از تولید کنندگان پروتزهای چشمی قابل کاشت جهت بازیابی بعضی از عملکردهای بینایی در افراد نابینا، اعلام کرد که سازمان سلامت کانادا کارایی سیستم پروتز بینایی آرگاس 2 را برای درمان بیماری تخریب لایه بیرونی شبکیه تایید نموده است.

سیستم آرگاس 2 در بیش از 100 نقطه در جهان تست شده است. قابل ذکر است که سیستم پروتز شبکیه توسط سازمان سلامت کانادا و سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسیده است. این سیستم با ایجاد پالس‌های الکتریکی و شبیه سازی حالت زنده بودن فوتوریسپتورها، یک الگوی نور در مغز ایجاد می‌کند. این کار منجر به درک بینایی در افراد نابینا می‌شود. آرگاس 2 توانایی ایجاد تغییر در زندگی افراد با بینایی بسیار کم و یا نابینا را دارد.

آرگاس 2 توانایی انجام کارهای روزانه افراد نابینا از قبیل تشخیص اشکال و یا اشیا بزرگ، شناختن افراد، تشخیص درها، دنبال کردن خطوط و یا لبه ها را بهبود می‌بخشد. این بدان معناست که این وسیله به افراد نابینا این امکان را می‌دهد که زندگی روزمره خود را به صورت مستقل بگذرانند و تا حد بسیار زیادی آنها را از کمک دیگران بی نیاز می‌سازد.

اولین مرتبه ای که از سیستم آرگاس 2 استفاده شد!

دکتر ساید رابرت داونی، چشم پزشک مرکز دونالد-جانسون و مجری طرح‌های شبکیه در دانشگاه سلامت می‌گوید که این دستگاه یکی از مهمترین پیشرفت‌های علم پزشکی است. آرگاس 2 برای افراد مبتلا به بیماری تخریب لایه بیرونی شبکیه بعنوان یک نوید تلقی می‌گردد. من عضو گروهی بودم که این تکنولوژی را برای اولین بار در کانادا توسعه دادند. دکتر داونی، در تاریخ 5 ژوئن 2014، سیستم Argus II را برای اولین بار در چشم یک بیمار کانادایی در بیمارستان غربی تورنتو قرار داد.

برای شرکت Second Sight و بیمارانی که از تخریب لایه بیرونی شبکیه رنج می‌برند این یک اتفاق مهم محسوب می‌شود. پیشینه بیش از بیست سال تحقیق و پیشرفت در آمریکا منجر به توسعه مرکز بین الملل بینایی و ساخت آرگاس 2 شد. این شرکت در حال توسعه مراکز درمانی خود در مناطق شهری در برخی استان‌هاست.

لایه بیرونی شبکیه شامل سلول‌های حساس به نور می‌باشد و تخریب آن می‌تواند منجر به پیشرفت مرگ و میر سلول‌ها در این ناحیه شبکیه می‌شود. یکی از انواع مهم تخریب لایه بیرونی شبکیه، رتینیت پیگمنتوزا (RP) است. این بیماری یک بیماری مادرزادی است که باعث تخریب سلول‌های حساس به نور شبکیه، کاهش بینایی و در نهایت نابینایی می‌شود. تخمین زده می‌شود سیزده هزار نفر در کانادا و در کل 2/1  میلیون نفر در جهان با بیماری RP درگیر باشند.

بهترین چشم مصنوعی جهت استفاده بیماران

سیستم آرگاس 2 با شبیه سازی جریان عبوری از سلول‌های مرده و شبیه سازی آن‌ها در افراد ادراک بینایی ایجاد می‌کند. عملکرد سیستم آرگاس 2 به این صورت است که تصاویر گرفته شده توسط دوربین کوچک نصب شده روی عینک بیمار به پالس‌های خاص تبدیل می‌شود. سپس این پالس‌ها به الکترودهای کاشته شده در سطح شبکیه ارسال می‌گردد.

این پالس‌ها سلول‌ها را به صورت زنده شبیه سازی کرده و منجر به ادراک بینایی در مغز فرد نابینا می‌شوند. سپس بیمار می‌آموزد که چگونه این الگوی نوری را تفسیر کند. در نتیجه بعضی از عملکردهای بینایی باز می‌گردد. سیستم آرگاس 2 تنها شبکیه مصنوعی در بازار اروپا و تنها پروتز شبکیه‌ای تایید شده در آمریکا و اینک در کانادا است.

در نهایت باید عنوان کرد این سیستم غالباً برای استفاده بیماران با نابینایی دو طرفه (نابینایی هر دو چشم) استفاده می‌شود و بر خلاف تصور عموم جنبه زیبایی نداشته و ظاهر مناسبی ندارد. ضمن اینکه این سیستم چشم مصنوعی با قابلیت دید در مرحله تحقیقاتی بوده و تا به امروز به استفاده عموم نرسیده است.

بهترین چشم مصنوعی در کلینیک چشم مصنوعی ماهان

ما در کلینیک تخصصی پروتز چشم مصنوعی ماهان بخشی داریم به نام بخش تحقیق و توسعه (R & D) که در این بخش رو ساخت چشم مصنوعی های جدیدتر و همچنین تجهیزات مرتبط فعالیت میکنیم. یکی از این پروژه ها که تقریبا از 5 سال پیش هسته اصلی تحقیقات و آزمایشهای ما قرار گرفته است، ساخت نوعی چشم مصنوعی آکریلیک با وزن بسیار کمتر از پروتزهای معمولی است که تحت عنوان “چشم مصنوعی آکریلیک حفره دار” معرفی کردیم. این طرح با شماره (100534) دراسفند 1398 به ثبت اختراع رسیده، تست شده و بیماران میتوانند استفاده کنند. در حقیقت این نوع چشم مصنوعی که جدیدترین نوع چشم مصنوعی در دنیاست، هم خواص پروتز های شیشه ای را دارد و هم خواص پروتزهای آکریلیک. یعنی قابلیت ساخت به روش قالبگیری دارد و هم نشکن است، از طرفی مانند شیشه بسیار سبک است.

این نوع چشم مصنوعی برای بیماران با شرایط زیر قابل استفاده است:

  • بیمارانی که حجم اربیت (کاسه چشم) آنها زیاد است.
  • بیمارانی که از وزن و سنگینی چشم مصنوعی خود ناراضی هستند.
  • بیمارانی که به علت بزرگ و سنگین بودن چشم مصنوعی، دچار زخم یا التهابات مکرر حدقه می شوند.
  • بیمارانی که افتادگی پلک دارند.
  • بیمارانی که از حرکت کم پروتز چشم خود ناراضی هستند.

توجه داشته باشید جهت استفاده از این نوع پروتزها لازم است حتما توسط ما معاینه و ارزیابی شوید زیرا کارگذاری این پروتزها شرایط خاصی دارد و برای همه بیماران قابل استفاده نیست. گاهی بسیاری از این مشکلات بدون تغییر پروتز چشم و صرفا با تغییرات جزئی بر روی پروتز خود شما قابل اصلاح است.

نتیجه گیری

با توجه به پرسش‌های متداول بیماران در خصوص بهترین چشم مصنوعی باید گفت که برای اصلاح مشکلات ظاهری در افرادی که عمل تخلیه چشم انجام داده‌اند، چشم‌های مصنوعی معمول همچنان بهترین و در دسترس‌ترین گزینه موجود می‌باشند. قابل ذکر است که سیستم‌هایی همچون آرگاس 2 نمی‌توانند مشکل زیبایی ظاهری را بهبود بخشند.

کادر مجرب و حرفه ای کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان با استفاده از مواد و متریال با کیفیت به صورت علمی و با قالبگیری دقیق پروتز متناسب با چشم شما عزیزان را می سازنند. شما می توانید از گالری تصاویر نمونه کارهای کلینیک چشم مصنوعی ماهان را مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع از آدرس دقیق کلینیک می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و یا با شماره گیری 02166889076 یا 09128357509 با مشاوران ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *