مزایای استفاده از چشم مصنوعی، یکی از موضوعات مهم برای کسانی است که قصد استفاده از پروتزهای چشمی را دارند. گاهی اوقات چشم انسان بر اثر یک بیماری یا یک اتفاق ناگوار ممکن است دچار آسیب شود. گاخی ا.قات موارد آسیب به حدی است که برای سلامت فرد حتما می‌بایست چشم او تخلیه گردد. در این موارد برای حفظ زیبایی می توان از پروتزهای چشمی بهره گرفت. در این مقاله، توضیحاتی در خصوص مزایای استفاده از چشم مصنوعی ارائه گردیده است.

کلینیک چشم مصنوعی ماهان - ساخت انواع پروتز چشم
کلینیک چشم مصنوعی ماهان – ساخت انواع پروتز چشم

پروتز چشم یا چشم مصنوعی چیست ؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد ممکن است در اثر بروز یک سانحه یا بیماری نیاز به تخلیه چشم بیمار باشد. در این شرایط برای بهبود ظاهر فرد از چشم مصنوعی استفاده می‌گردد. چشم‌های مصنوعی یا همان پروتزهای چشمی دارای انواع مختلفی هستند. با توجه به میزان آسیب چشم پزشک یک نمونه مناسب را برای فرد بیمار انتخاب می‌کند.

پس از انتخاب نوع مناسب پروتز، آکولاریست (سازنده چشم مصنوعی) با اندازه‌گیری چشم سالم فرد، یک چشم مصنوعی مشابه با آن را برای بیمار می‌سازد. این چشم از نظر ابعاد، رنگ چشم، رنگ صلبیه و حتی مویرگها تفاوتی با چشم سالم نخواهد داشت.

پروتزهای امروزی غالبا از جنس اکریل پزشکی تولید می‌شوند. این ماده، سبک بوده و دارای وزن کمی است و برای این منظور بسیار مناسب است. همچنین اکریل از شفافیت بالاتری نسبت به مواد دیگر برخوردار است. از اینرو چشم ساخته شده از این ماده شباهت بسیار بالایی به چشم سالم دارد.

هرچند استفاده از پروتزهای چشمی نمی تواند بینایی فرد را به او بازگرداند، اما مزایای استفاده از چشم مصنوعی آنقدر بالا است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

مزایای استفاده از چشم مصنوعی

استفاده از چشم مصنوعی در افرادی که چشم خود را ازدست داده اند از اهمیت بالایی برخوردار است. در این قسمت به برخی از مزایای استفاده از چشم مصنوعی اشاره شده است.

بهبود عملکرد صورت و بدن یکی از مزایای است

اگر پس از وقوع یک حادثه و عمل تخلیه چشم،  فضای خالی ایجاد شده در کاسه چشم فرد، با استفاده از پروتز چشم مناسب سریعا پر نشود، آنگاه ممکن است منجر به بروز مشکلاتی همچون عفونی شدن بافت‌های موجود در حدقه چشم، بسته شدن خود بخودی و بدون اراده چشم و همچنین افتادگی پلک‌ها شود. هر کدام از این موارد می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در صورت شخص گردد.

استفاده به موقع از چشم مصنوعی باعث می‌شود که این موارد تا حد امکان کاهش پیدا کند و عملکرد صورت و بدن شخص حالت طبیعی خود را از دست ندهد. پس در صورت تخلیه چشم ضروریست که سریعا نسبت به ساخت پروتز چشم توسط اکولاریست ماهر اقدام لازم صورت پذیرد تا فضای خالی موجود پر شود و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید.

چشم مصنوعی - اکولاریست
چشم مصنوعی – اکولاریست – کلینیک چشم مصنوعی ماهان

اقدام به موقع در این زمینه باعث می‌شود تا بدن احساس کند که هنوز چشم اصلی در جای خود وجود دارد و آن را بعنوان یک عضو ب‌پذیرد. با بکارگیری پروتز چشمی، پلک هم به درستی عمل خواهد کرد و در حرکت آن خللی ایجاد نمی‌شود. همچنین این روش باعث می‌گردد تا دیگر آناتومی‌های موجود در چشم به طور کامل و بدون نقص فعالیت خود را ادامه دهند.

بهبود ظاهر و ارتقاء اعتماد به نفس یکی دیگر از مزایای استفاده از چشم مصنوعی 

از آنجاییکه چشم در زیبایی ظاهری هر فردی تاثیر بسزایی دارد، از دست دادن آن وی را با مشکلات روحی بسیاری مواجه خواهد ساخت، بگونه‌ایکه موجب کاهش اعتماد به نفس او می‌گردد. شخصی که چشم خود را از دست داده ممکن است احساس کند که جامعه دیگر پذیرای او نیست و نمی‌تواند نقش مهمی در اجتماع ایفا کند. از اینرو افزایش اعتماد و عزت نفس را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزایای استفاده از چشم مصنوعی در این افراد دانست.

با استفاده از چشم مصنوعی، دیگر افراد نگران حضور در جامعه نخواهند بود، زیرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت این پروتزها، تشخیص چشم سالم از چشم مصنوعی برای دیگران عملا غیر ممکن خواهد شد و آنها می‌توانند بدون هیچ نگرانی از بابت این موضوع در اجتماع حضور داشته باشند.

نتیجه گیری

برای دستیابی به نتیجه بهتر، حتما ضروریست افرادی که می‌خواهند از پروتزهای چشمی استفاده کنند هرچه سریعتر این کار را انجام دهند. استفاده از پروتزهای چشمی دارای مزایای فراوانی است و افرادی که از آنها استفاده می‌کنند از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار خواهند بود. همچنین بکارگیری چشم مصنوعی، در عملکرد بهتر صورت و پلک نیز اثرگذار می‌باشد.

کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان بعنوان اولین مرکز علمی کشور در این زمینه، دارای کادری مجرب و مجموعه کاملی از انواع چشم مصنوعی می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه حضوری به آدرس مرکز که در بخش تماس با ما قرار دارد و یا از طریق تماس با شماره‌های 02166889076 و 09128357509 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *