نگهداری از چشم مصنوعی و حدقه

نگهداری از چشم مصنوعی و حدقه


نگهداری از چشم مصنوعی و حدقه مانند نگهداری از هر وسیله دیگری امری اجتناب ناپذیر است و می‌بایست در انجام آن کوشا بود تا از این طریق آسیبی به آن وارد نشود. در انجام این موضوع موارد مهمی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد. در این مطلب نکات مهمی در خصوص نحوه جایگذاری و نگهداری از چشم مصنوعی و حدقه ارائه می‌گردد.

نحوه گذاشتن چشم مصنوعی

نکته مهمی که در گذاشتن و یا خارج کردن پروتز چشم باید آن را مد نظر قرار داد تشخیص جهت صحیح قرار گرفتن چشم مصنوعی درون حدقه است. به این صورت که قسمت بریدگی پروتز می‌بایست به سمت بالا و بینی فرد باشد. پس از تشخیص این موضوع حتما باید برای جایگذاری موارد زیر را انجام داد:

  1. ابتدا به سمت پایین نگاه کنید.
  2. پلک فوقانی را به سمت بالا بکشید.
  3. لبه فوقانی چشم مصنوعی را درون حدقه بگذارید و آن را به سمت بالا هدایت کنید.
  4. سپس با یک انگشت چشم مصنوعی را در این مرحله نگه‌ داشته و سپس پلک پایین را به سمت پایین بکشید تا بر روی پروتز قرار بگیرد.

با رعایت موارد بالا پروتز چشم به راحتی و بدون هیچ مشکلی بر روی جای خود قرار می‌گیرد و شخص به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

شیوه صحیح درآوردن چشم مصنوعی

برای خارج کردن پروتز چشم نیز همانند جایگذاری آن باید مواردی را مد نظر قرار داد تا از آسیب به آن جلوگیری گردد. این کار به دو روش با ساکشن و بدون ساکشن انجام می‌شود. در ادامه در مورد هرکدام از این روش‌ها توضیحاتی ارائه شده است:

جداسازی پروتز بدون استفاده از ساکشن

در این روش، مراحل زیر را برای خارج کردن چشم مصنوعی می بایست به ترتیب انجام داد:

  1. ابتدا پلک پایین را کمی به سمت پایین بکشید.
  2. در این مرحله پلک را به سمت داخل و زیر لبه چشم مصنوعی هل دهید.
  3. با انجام این کار پروتز به راحتی از جای خود جدا خواهد شد.

قابل ذکر است که اگر فرد با چشمها به سمت بالا نگاه کند، آنگاه جداسازی پروتز راحت‌تر خواهد شد.

جداسازی پروتز با استفاده از ساکشن

در این شیوه، مراحل زیر برای جداسازی پروتز انجام می‌شوند:

  1. ابتدا با چشم‌ها به سمت بالا نگاه کنید.
  2. سپس ابزار ساکشن را دقیقاً در مرکز پروتز قرار دهید.
  3. در انتها پلک پایین را کمی به سمت پایین بکشید و به آرامی پروتز را خارج کنید.

توجه داشته باشید که اگر در بعضی موارد به علت خشک شدن سطح چشم مصنوعی ابزار ساکشن به آن نچسبد، حتما برای رفع این مشکل باید از یک قطره اشک مصنوعی بر مرطوب سازی پروتز استفاده کنید.

نحوه شستشو و نظافت چشم مصنوعی

شستشوی صحیح چشم مصنوعی یکی دیگر از مواردی است که در حفظ و نگهداری از چشم مصنوعی و حدقه موثر است. برای شستشوی پروتز چشم دو راه توصیه می‌شود:

  1. با استفاده از آب ولرم و شامپو
  2. بوسیله محلول رقیق بتادین

توجه داشته باشید که برای تهیه محلول رقیق بتادین، باید یک ظرف کوچک را از آب مقطر پر کرده و چند قطره بتادین درون آن بریزید، به گونه‌ای که رنگ مایع درون ظرف قرمز شود.

نتیجه گیری

موارد مختلفی در مراقبت و نگهداری از چشم مصنوعی اثرگذار می‌باشند که با رعایت آنها طول عمر چشم مصنوعی افزایش می‌یابد و بدین شکل آسیب کمتری به پروتز وارد می‌شود. شخص حتما می‌بایست به شکل صحیح، پروتز را جابجا کند و همچنین آنرا با موادی مانند بتادین و اب ولرم و شامپو شستشو دهد. ضمنا باید توجه داشت که برای شستشو نباید از مواد شیمیایی الکلی استفاده کرد.

کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان، با بکارگیری نیروهای زبده و حرفه‌ای در زمینه ساخت انواع پروتزهای چشمی، آماده ارائه بهترین خدمات به بیماران گرامی می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید به جهت مراجعه حضوری، به آدرس مرکز که در بخش تماس با ما قرار دارد، مراجعه فرمایید. همچنین به منظور مشاوره و استعلام قیمت، می‌توانید از طریق شماره‌های 02166889076 و 09128357509 بصورت تلفنی با کارشناسان ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *