پروتز چشم آکروکامپوزیت

چشم مصنوعی آکروکامپوزیت یکی از جدیدترین انواع چشم‌های مصنوعی می‌باشد که مدتی است روانه بازار شده است. از گذشته تا به امروز برای اینکه ناحیه تخلیه شده چشم، خالی نماند از پروتزهای چشمی استفاده می‌شده است. پروتزهای چشمی در واقع وسیله‌ای هستند که جایگزین چشم تخلیه شده فرد شده و زیبایی ظاهری چهره او را تا حد بسیار زیادی بازیابی می‌نمایند.

همچنین این چشم‌های مصنوعی مانع افتادگی پلک می شوند و از قابلیت حرکت محدود نیز برخوردارند. در این مطلب توضیحاتی در خصوص چشم مصنوعی آکروکامپوزیت، مزایای آن و تفاوت آن نسبت به سایر نمونه‌ها ارائه گردیده است.

جنس چشم مصنوعی و مزایا و معایب هر کدام

قدیمی‌ترین نمونه چشم مصنوعی در خرایه‌های شهر سوخته یافت شده است که دارای جنسی از خمیر قیر می‌باشد. اما نسل‌های اولیه پروتزهای چشم مدرن، دارای جنس شیشه بودند و از شیشه تولید می‌شدند. از آنجاییکه شیشه ماده‌ای بسیار شفاف و سازگار با بدن است به همین منظور گزینه‌ای بسیار مناسب برای استفاده به عنوان ماده اصلی در ساخت پروتز چشم می‌باشد.

اما همانطور که مشخص است شیشه دارای معایبی نیز می‌باشد. باید توجه داشت که ماهیت شیشه بسیار شکننده است. از اینرو پروتزهای چشمی که از جنس شیشه ساخته می‌شوند با افتادن یا ضربه به سادگی می‌شکنند و از بین می‌روند.

علاوه بر این، فرایند ساخت چشم مصنوعی شیشه‌ای بسیار دشوار بوده و نمی‌توان آنها را با روش قالبگیری ساخت. تکنولوژی و علم ساخت آن در اختیار افراد انگشت شماری است که غالبا آلمانی هستند. این موضوع، یکی دیگر از مواردی است که باعث شده تا چشم‌های مصنوعی شیشه‌ای صرفا به طور آماده و پیش ساخته در بازار موجود باشند. با همه این تفاسیر، دو موضوع شکننده بودن و پروسه ساخت دشوار این نوع پروتز های چشم، منجر به ناکارامدی آنها می گردد و عملا به عنوان یک نمونه منسوخ شناخته می‌شوند و به ندرت از آنها استفاده می‌گردد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، شیشه که زمانی به عنوان ماده اصلی ساخت چشم‌های مصنوعی استفاده می‌گردید، کنار رفت و رزین آکریل (PMMA: poly methyl methacrylate) جایگزین آن گردید. چشم‌های اکریلیک بر خلاف چشم‌های مصنوعی شیشه‌ای شکننده نیستند و همچنین امکان ساخت آنها به صورت قالبگیری نیز وجود دارد. با وجود این دو ویژگی مثبت برای نوع آکریلیک، گاهی این ماده برای برخی بیماران ایجاد حساسیت می‌کند. همچنین در برخی موارد بیماران از سنگین بودن این چشم‌ها نیز شکایت می‌کنند.

نسل جدید پروتزهای چشم (چشم مصنوعی آکروکامپوزیت)

کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان به عنوان اولین مرکز علمی ساخت پروتز چشم در کشور، همواره جز پیشتازان این عرصه بوده است. در بخش تحقیق و توسعه این مجموعه، ما همواره به دنبال دستیابی به یک ماده جدید با خواص بهتر برای ساخت چشم مصنوعی بوده‌ایم.

در نهایت جلسات متعدد متخصصین کلینیک ماهان با مهندسین بایومتریال منجر به انتخاب یک نوع کامپوزیت برای ساخت نسل جدید پروتزهای چشم گردید. از آنجاییکه این کامپوزیت پیش‌تر در بافت‌های انسانی مورد استفاده قرار می گیرد و تاییدیه‌های لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا را دارا می‌باشد، لذا به راحتی می‌توان آن را به عنوان ماده جایگزین آکریل برای ساخت چشم مصنوعی به کار برد. این کامپوزیت طی فرایند ساخت چشم مصنوعی، جایگزین لایه خارجی آکریلیک می‌گردد. این نوع چشم‌های مصنوعی با نام “پروتز چشم آکروکامپوزیت” شناخته می‌شوند.

مزایای پروتز چشم آکروکامپوزیت

از مزایای پروتز چشم آکروکامپوزیت نسبت به سایر نمونه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازگاری بسیار بالا با بافت‌های اربیت (حدقه) که موجب کاهش محسوس ترشحات و عفونت‌های چشم می‌گردد
  • شفافیت و ظاهر طبیعی تر
  • مقاومت بیشتر نسبت به انواع پروتزهای چشم اکریلیک معمولی
  • طول عمر بیشتر نسبت به انواع چشم های مصنوعی اکریلیک معمولی (15 سال عمر مفید)

این روش ساخت در تاریخ 17/02/1399  تحت عنوان “پروتز چشم آکروکامپوزیت” به شماره 101056 در سازمان مالکیت معنوی قوه قضاییه ثبت اختراع گردیده است و تنها در کلینیک چشم مصنوعی ماهان موجود و قابل عرضه می‌باشد. قابل ذکر است که هرگونه تقلید یا کپی برداری از این محصول پیگرد قانونی دارد.

نتیجه گیری

انواع مختلفی از پروتزهای چشم برای مصرف بیماران وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. یکی از جدیدترین انواع چشم مصنوعی، پروتز چشم آکروکامپوزیت نام دارد. این نوع چشم مصنوعی دارای مزایایی همچون سازگاری بالاتر با بدن و سبکی بیشتر می‌باشد و به همین دلیل بیماران با راحتی بیشتری از آن استفاده می‌کنند.

به منظور مشاوره و استعلام قیمت در این خصوص شما عزیزان می‌توانید از طریق مراجعه حضوری به آدرس مجموعه که در بخش تماس با ما قرار دارد و یا از طریق شماره‌های 02166889076 و 09128357509 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *