بیماری های چشمی کودکان

مشکلات چشمی کودکان-کلینیک ماهان


کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است درگیر بیماری‌های چشمی شوند. مشکلات چشمی کودکان گاهی دارای علائم مشخصی است و گاهی بصورت پنهان باقی می‌ماند. در بسیاری از موارد اگر تشخیص در زمان صحیح صورت پذیرد می‌توان از بسیاری از عوارض آتی آن جلوگیری کرد. در این مقاله به بحث و بررسی برخی از مشکلات چشمی کودکان خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب بیان می گردند عبارتند از:

  • انواع عارضه چشمی کودکان
  • نشانه های بیماری‌های چشمی کودکان
  • توصیه‎هایی برای رفع این مشکلات چشمی
کلینیک چشم مصنوعی ماهان- بیماری آب سیاه در کودکان

مشکلات چشمی کودکان

بسیاری از مشکلات چشمی کودکان دارای علائم واضح و مشخصی هستند و ضروری است که والدین به محض مشاهده این موارد سریعا به پزشک مراجعه نمایند. اما باید توجه داشت که بیماری‌های چشمی‌ای نیز وجود دارد که دارای نشانه مشخصی نیستند و ممکن است عوارض آن در آینده گریبانگیر فرد شود.

بسیاری از مشکلات چشمی کودکان از طریق غربالگری و معاینه منظم توسط چشم پزشک قابل تشخیص خواهد بود و چون بینایی کودک در حال رشد است از پیشرفت آن می‌توان جلوگیری به عمل آورد. در ادامه مطلب توضیحاتی در خصوص برخی از مهم ترین مشکلات چشمی کودکان ارائه خواهد شد.

علائم مشکلات چشمی کودکان

مانند هر عارضه دیگری بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات چشمی کودکان دارای نشانه‌هایی است که در صورت مشاهده آنها، حتما والدین باید کودک را برای معاینه نزد یک چشم پزشک ببرند. علائم شایع بیماری‌های چشمی در کودکان قرمز شدگی چشم، حساسیت به نور، تغییر در بینایی و احساس درد می‌باشد که از آنها با نام RSVP (مخفف عبارت Redness, Sensitivity to light, Vision change, Pain) یاد می‌شود.

والدین در صورت مواجهه با هرکدام از این علائم حتما می‌بایست کودک را نزد پزشک ببرند. گاهی اوقات در صورت مشاهده چند علامت با هم حتی ممکن است نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی نیز باشد. پس همانگونه که مشخص است توجه به این موارد از سوی والدین امری ضروری است.

انواع بیماری‌ها و مشکلات چشمی کودکان

مشکلات چشمی کودکان ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیایند و کودک را درگیر کنند. در ادامه برخی از انواه مختلف بیماری‌های چشمی کودکان معرفی می گردد.

تنبلی چشم

این عارضه بعنوان مهم ترین و اصلی ترین علت از بین رفتن بینایی غیر قابل اصلاح در اطفال می باشد. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می توان از بسیاری از نابینایی هایی که به این دلیل بوجود می آیند جلوگیری کرد. در اکثر مواقع تنبلی چشم بصورت یک طرفه است، اما مواردی نیز وجود دارد که در آن شخص در هر دوچشم با این مشکل مواجه است. برای درمان این مشکل پزشک ممکن است از عینک، لنز و یا حتی جراحی بهره برد.

استرابیسم یا انحراف چشم

بیماری انحراف چشم یکی دیگر از مواردی است که کودکان با آن درگیر می‌شوند. در اکثر مواقع تشخیص استرابیسم آسان است، اما مواردی هم ممکن است پیش بیاید که در آن تشخیص به سختی انجام می‌گیرد. در بسیاری از موارد درمان این بیماری از طریق استفاده از عینک‌های دو کانونی انجام می شود. همچنین باید گفت که مشکل انحراف چشم زمانی بیشتر آشکار می شود که کودک به فاصله دورتر نگاه می‌کند.

کلینیک پروتز چشم ماهان-بیماری انحراف چشم در کودکان

آب مروارید

یکی دیگر از مشکلات چشمی کودکان، آب مروارید است. این بیماری ممکن است بصورت مادرزادی در کودکان بروز پیدا کند. والدین حتما برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و به منظور رفع آن باید به یک چشم پزشک مراجعه کنند.

آب سیاه

بیماری گلوکوم یا آب سیاه غالبا در بزرگسالان رخ می‌دهد اما مواردی وجود دارد که در آن کودکان نیز درگیری این بیماری می‌شوند. معمولا فشار چشم کودکان مبتلا به آب سیاه خیلی زیاد می‌شود و این موضوع باعث آسیب به عصب بینایی آنها می‌گردد. چشم کودکان مبتلا به این عارضه به نور حساس می‌شود و بتدریج با پیشرفت این بیماری، قرنیه شخص تیره خواهد شد.

کودکانی که جراحی آب مروارید انجام داده‌اند و همچنین کودکان درگیر با عارضه‌های نوروفیبروماتوز و سندروم استورج وبر در معرض ابتلا به بیماری گلوکوم قرار دارند.

تروما

کودکان خصوصا پسران در معرض این بیماری قرار دارند. پارگی قرنیه و اجسام خارجی بعنوان اصلی‌ترین علت قرمزی چشم در کودک شناخته می‌شود. این عارضه ممکن است برای بیمار در آینده عوارضی را در پی داشته باشد. لذا حتما ضروری است که والدین برای درمان کودک را نزد یک پزشک ببرند.

سایر بیماری ها

باید گفت که بیماری‌های بالا تنها برخی از عارضه‌ها و مشکلات چشمی کودکان است و آنها در معرض بیماری های دیگری نیز قرار دارند. از جمله این بیماری ها می توان به لوکوکوریا، التهاب ملتحمه، نیستاگموس و … اشاره کرد.

نتیجه گیری

بسیاری از بیماری‌های چشمی اگر در زمان کودکی تشخیص داده شوند براحتی و در مراحل رشد بینایی کودک قابل درمان خواهند بود و بیمار در بزرگسالی با عوارض آن درگیر نخواهد شد. از اینرو غربالگری و معاینه منظم در سنین پایین از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند از بسیاری از مشکلات در سنین بالا جلوگیری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *