چشم مصنوعی

چشم مصنوعی یا پروتز چشم چیست؟


چشم مصنوعی اکریلیک بعنوان پر کاربردترین نوع پروتزهای چشمی شناخته می‌شود. امروزه این نوع از چشم مصنوعی را بدلیل مزایای بسیار آن در بدن بسیاری از افراد می‌توان مشاهده کرد. در این مطلب توضیحاتی در خصوص چشم مصنوعی اکریلیک و خصوصیات آن ارائه می‌شود.

کلینبک تخصصی پروتز چشم ماهان_چشم مصونوعی اکریلیک

چشم مصنوعی اکریلیک چیست؟

چشم مصنوعی اکریلیک بعنوان نسل کنونی پروتزهای چشمی شناخته می‌شود. جنس این نوع پروتز چشمی از رزین اکریل یا همان پلی متیل متاکریلات (PMMA: Poly Methyl Methacrylate) می‌باشد که نسبت به نمونه‌های قبلی از مزایای بسیاری برخوردار است. این ماده دارای مقاومت بسیار بالایی است و همچنین شفافیت بهتری نسبت به سایر نمونه‌ها دارد.

مزایای پروتز چشم اکریلیک

بصورت کلی چشم مصنوعی، تاریخچه‌ای طولانی دارد و به چند هزار سال پیش باز می‎گردد. جنس پروتزهای چشمی کنونی، شیشه و اکریل پزشکی یا همان اکریلیک می‌باشد. البته باید توجه داشت که این دسته از پروتزهای چشم مصنوعی جدیدتر است و دارای مزایای فراوانی نسبت به نمونه‌ شیشه‌ای می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

  • چشم‌های مصنوعی شیشه‌ای، بدلیل ذات ماده شیشه بسیار شکننده هستند و ممکن است با کوچکترین ضربه‌ای خرد شوند و یا بشکنند. اما چشم مصنوعی اکریلیک از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و براحتی از بین نمی‌روند.
  • چشم های مصنوعی اکریلیک دارای شفافیت بالایی است. از اینرو از شباهت بسیار زیادی به چشم سالم برخوردار است و این مسئله تشخیص آن را برای دیگران سخت می‌کند.
  • برخلاف چشم‌های شیشه‌ای که قابلیت ساخت به روش قالب‌گیری ندارند، چشم مصنوعی اکریلیک را می توان به این روش ساخت. از اینرو ساخت این چشم‌ها با دقت بالاتری انجام می‌شود و شباهت بیشتری به چشم سالم فرد خواهد داشت.

نگهداری چشم مصنوعی اکریلیک

عمر مفید چشم های مصنوعی چیزی بین 5 تا 7 سال است و مانند هر وسیله و تجهیز دیگری نگهداری و مراقبت از چشم مصنوعی نیز امری ضروری تلقی می‌گردد. بهتر است هر از چندی چشم مصنوعی اکریلیک را از طریق شستشو تمیز کرد ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که برای شستشو تحت هیچ شرایطی نباید از مواد الکلی استفاده کرد. همچنین برای حرکت روانتر و شفافیت بیشتر، بهتر است که چشم مصنوعی حداکثر سالی یک بار پولیش و جلا داده شود.

آیا با چشم مصنوعی می توان دید؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که چشم‌های اکریلیک توانایی بازیابی بینایی بیمار را نخواهند داشت و فقط جنبه زیبایی دارند. البته باید گفت که پژوهشگران به دنبال راهی برای بازیابی بینایی هستند و در این زمینه به پیشرفت‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند. پیشرفته‌ترین فناوری مورد استفاده در این حوزه، سیستم آرگاس 2 می‌باشد که به شیوه‌ای بینایی را برای افراد درگیر ایجاد می‌نماید.

البته با استفاده ازپروتز چشم می‌توان حرکت چشم را تا حد زیادی دوباره بازیابی نمود. همچنین این چشم‌ها از افتادگی پلک جلوگیری می‌کنند.

نتیجه گیری

چشم مصنوعی اکریلیک بعنوان نسل کنونی چشم مصنوعی، امروزه پس از تخلیه چشم مورد استفاده بسیاری از بیماران است. این چشم‌ها از مقاومت بسیار زیادی برخوردارند و شفافیت بالایی دارند. چشم‌های مصنوعی اکریلیک به دلیل توانایی ساخت به روش قالب‌گیری از دقت و شباهت زیادی به چشم‌های طبیعی برخوردار هستند. از اینرو با توجه به مسائل گفته شده، چشم‌های مصنوعی اکریلیک بهترین گزینه برای بیماران خواهند بود.

کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان، بعنوان اولین مرکز علمی ساخت چشم مصنوعی در ایران، با بکارگیری  بهترین متخصصان این حوزه، از متنوع‌ترین مجموعه چشم‌های مصنوعی در کشور بهره می‌برد. شما عزیزان می‌توانید برای سفارش پروتز چشم و همچنین به منظور مشاوره و استعلام قیمت، از طریق مراجعه حضوری به آدرس مجموعه که در بخش تماس با ما قرار دارد و یا تماس با شماره‌های 02166889076 و 09128357509 بصورت تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین برای برای مشاهده نمونه کارهای بهترین پروتز چشم در تهران (کلینیک چشم ماهان) به گالری تصاویر مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *