اولین پیوند موفقیت آمیز چشم

اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل | آرون جیمز، کسی که نیمی از صورتش را از دست داد


تا کنون تحقیقات بسیاری در زمینه بازگردانی بینایی افراد نابینا و همچنین پیوند چشم انجام شده است و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه نیز حاصل گردیده است. آرون جیمز شخصی است که اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل بر روی او انجام شد.

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن انسان می‌باشد که ممکن است به دلایل مختلفی همچون تصادف و یا بیماری هایی همچون سرطان تخلیه شود. در صورت از دست رفتن و تخلیه چشم، شخص با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد شد. باید توجه داشت که تا بازگردانی کامل بینایی مانند یک انسان بینا راه درازی در پیش است و دانشمندان در این مسیر، با چالش های بسیاری روبرو خواهند شد.

اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل

بر طبق اعلام پزشکان متخصص، اولین عمل پیوند موفقیت آمیز چشم کامل در کشور آمریکا بر روی یک بیمار 46 ساله به نام آرون جیمز، که دچار سوختگی شدید الکتریکی در نواحی چشم چپ و صورت شده بود انجام گردید. در این عمل پیوند که چیزی در حدود 21 ساعت زمان برد، بالغ بر 140 پرستار و پزشک از تخصص‌های مختلف مشارکت داشتند. قابل ذکر است که این عمل طولانی در یک مرکز درمانی به نام NYU Langone Health در شهر نیویورک انجام شد.

البته باید در نظر داشت که هنوز راه درازی تا بازگردانی بینایی وجود دارد و با دانش کنونی نمی‌توان عصب بینایی را ترمیم نمود و آن را بهبود بخشید. قابل ذکر است که در این عمل پیوند هم بینایی بیمار به او باز نگشت اما گردش خون در شبکیه و سایر اجزای چشم به شکل مطلوبی برقرار گردید.

باید گفت که این موضوع، یک پیشرفت حیرت انگیز در زمینه بازگردانی بینایی افراد محسوب می‌شود. در واقع این عمل امیدها را برای بازیابی بینایی در آینده زنده نگه داشته است. باید توجه داشت که تا پیش از این، چنین عملی انجام نشده بود و انجام این عمل بعنوان اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل و ایجاد جریان خون در اجزای اصلی چشم تحولی شگرف در عرصه پیوند چشم محسوب می‌شود.

قبل و بعد از اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل

نظر سر تیم عمل پس از انجام اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل

دکتر جیمز رودریگز، متخصص پیوند که بعنوان سرتیم در این عمل جراحی حضور داشت می‌گوید تا کنون بیش از 45 جراحی پیوند صورت در سرتاسر دنیا انجام شده است. اما این عمل، اولین پیوند موفقیت آمیز چشم کامل است که در آن پیوند چشم با موفقیت صورت گرفته است. او همچنین می‌گوید که نتایج حاصل از این عمل به مراتب از آن چیزی که تصور می‌شد و انتظار می‌رفت بهتر بود.

او همچنین در ادامه به این نکته اشاره دارد که چشم پیوندی توانایی بینایی ندارد، ولی مغز می‌تواند پیامهای ارسالی از آن را دریافت نماید. در واقع باید گفت که کره چشم پیوندی زنده است و خون در آن جریان دارد. این اتفاقیست که تا پیش از این نمونه مشابهی برای آن وجود ندارد.

چالش‌های بازگردانی بینایی پس از عمل پیوند

همانگونه که اشاره شد، انجام موفقیت آمیز این عمل، امیدها را برای بازگردانی کامل بینایی افراد نابینا زنده کرده است. اما باید توجه داشت که برای رفع این معضل در نابینایان، موانع و مشکلات بسیاری وجود دارد. یکی از مهمترین مواردی که در این مسیر دانشمندان با آن روبرو هستند، بحث ایجاد ارتباط صحیح بین مغز شخص میزبان و رشته‌های عصبی چشم پیوندی از طریق ترمیم و بازسازی رشته‌های عصب بینایی می‌باشد.

برای اینکه ترمیم عصب بینایی به نحوی صحیح انجام شود حتما می‌بایست شرایط رشد موثر رشته‌های عصبی بینایی از طریق جراحی فراهم گردد. البته باید گفت که تا کنون چنین شرایطی مهیا نشده است. در واقع پزشکان با توجه به دانش کنونی نتوانسته‌اند عصب بینایی انسان و پستانداران دیگر را بصورت کامل ترمیم و بازسازی نمایند.

در شرایط ترمیم کامل عصب بینایی، آیا مغز میزبان می‌تواند پیامهای تصویری را تجزیه و تحلیل نماید؟

این سوال، ذهن بسیاری از افراد و دانشمندان را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد از خود می‌پرسند که اگر ترمیم کامل هم صورت پذیرد آیا مغز قدرت تفسیر پیامهای ارسالی چشم پیوندی را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هنوز هیچ جواب قطعی برای آن وجود ندارد. اما مطالعات سالیان اخبرنشان می‌دهد که مغز انسان از قابلیت انعطاف و تطبیق پذیری بسیار بالا و بیش از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد برخوردار است.

این موضوع امیدهای بسیاری را در دانشمندان برای تفسیر صحیح پیامهای ارسالی از چشم ایجاد نموده است. از اینرو به احتمال فراوان در صورت ترمیم عصب بینایی افراد، مغز میزبان بتواند پیام‌های تصویری را بدرستی تجزیه و تحلیل نماید و شخص درگیر نیز بتواند همچون یک فرد بینا، بینایی خود را بدست آورد..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *