بهترین چشم مصنوعی در ایران

بهترین چشم مصنوعی در ایران کدام است؟ این سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. در این مطلب توضیحاتی در این خصوص ارائه گردیده است تا برخی از ابهامات شما عزیزان برطرف گردد.

بهترین چشم مصنوعی در ایران

تاریخچه چشم مصنوعی

تاریخچه چشم مصنوعی دارای قدمتی طولانی و چند هزار ساله است. اولین چشم مصنوعی ساخته شده توسط انسان در خرابه‌های شهر سوخته در سیستان یافت شد و جنس ماده اصلی تشکیل دهنده آن از خمیر قیر بود. این چشم مصنوعی در جمجمه یک زن حدودا 25 الی 30 ساله گشف شد.

ساخت پروتزهای چشمی پس از جنگ جهانی دوم شکل پیشرفته‌تری به خود گرفت و آلمانی‌ها در این عرصه پیشتاز بودند. آنها از شیشه برای ساخت چشم مصنوعی استفاده می‌کردند و به عنوان مهد ساخت چشم شیشه ای لقب گرفتند. پس از آن آمریکایی‌ها نمونه جدیدی از چشم‌های مصنوعی از جنس اکریل پزشکی را روانه بازار کردند که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین چشم مصنوعی در ایران

مزایا و معایب هرکدام از انواع پروتز چشم

چشم مصنوعی دارای انواع مختلفی است و همچنین از مواد مختلفی نیز تولید می‌شود. یکی از بهترین مواد برای ساخت پروتز چشم، شیشه است که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. از مزایای شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شیشه سازگاری بالایی با بافتهای بدن دارد.
  2. شیشه از شفافیت بالایی برخوردار است و این موضوع در طبیعی بودن پروتزساخته شده موثر است.
  3. وزن پروتزهای ساخته شده از شیشه یا همان چشم شیشه‌ای بسیار سبک بوده و از اینرو بیمار را خسته نمی‌کند.

حال علاوه بر مزایای بیان گردید، باید به ایراداتی که چشم مصنوعی شیشه‌ای دارد نیز اشاره کرد:

  1. یکی از بزرگترین ایرادات این پروتزها این است که قابلیت ساخت به روش قالب‌گیری برای آنها وجود ندارد.
  2. در نظر بگیرید که ذات شیشه شکننده است و هر چیزی که از جنس شیشه ساخته می‌شود نیز دارای این مشکل خواهد بود. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است چشم مصنوعی شیشه‌ای درون حدقه بشکند و موجب زخم شدن بافتهای اربیت گردد که موضوعی دردناک می‌باشد. از اینرو شکننده بودن این پروتزها یکی دیگر از ایرادات آنها خواهد بود.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و تشخیص این مسئله که شیشه برای ساخت چشم مصنوعی زیاد مناسب نیست، استفاده از آن برای این منظور تقریباً منسوخ شد و رزین آکریل یا پلی‌ متیل ‌متاکریلات(PMMA: Poly Methyl Methacrylate)  جای آن را گرفت. از مزایای این چشم‌های مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پروتزهای اکریلیک دارای سطحی شفاف هستند و شباهت بیشتری به چشم طبیعی دارند.
  2. این پروتزها از مقاومت بالایی برخوردارند و عیب اصلی شیشه یعنی شکننده بودن را ندارند.
  3. همچنین با استفاده از اکریل پزشکی امکان ساخت به روش قالب‌گیری نیز وجود دارد که این مسئله یک مزیت عمده نسبت به شیشه محسوب می گردد.

باید توجه داشت که چشم مصنوعی آکریلی علاوه بر مزایایی که دارد دارای یک عیب بزرگ (خصوصا در بیماران با چشم بزرگ) نیز می باشد و آن سنگین بودن این پروتزهاست.

 

بهترین چشم مصنوعی در ایران

واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان همواره در تلاش است که با انجام پژوهش‌ها و تست‌های منحصر به فرد، پروتزهای چشمی جدید‌تر و با قابلیت بهتری را تولید کرده و در اختیار بیماران گرامی قرار دهد.

یکی از پروژه‌های تعریف شده در این مجموعه که چیزی قریب به ۵ سال به طول انجامید و هسته اصلی تحقیقات و آزمایشات در کلینیک ماهان را تشکیل می‌داد، ساخت نوعی چشم مصنوعی آکریلیک با وزنی بسیار کمتر از پروتزهای معمولی بود. سرانجام در بهار 1399 این پروتز با نام «چشم مصنوعی آکریلیک حفره‌دار» معرفی گردید. این اختراع با شماره 100534 در اسفندماه 1398 در سازمان مالکیت معنوی قوه قضاییه ثبت اختراع گردید.

در واقع این نوع چشم مصنوعی، در حال حاضر بعنوان جدیدترین و بهترین چشم مصنوعی در ایران و دنیا شناخته می‌شود. چشم مصنوعی آکریلیک حفره‌دار هم ویژگیهای چشم مصنوعی شیشه‌ای را داراست و هم از ویژگیهای چشم مصنوعی آکریلیک برخوردار است. این پروتزها به مانند پروتزهای آکریلیک امکان تولید شدن به روش قالب‌گیری را دارند و شکننده نیستند. از طرف دیگر مانند پروتزهای شیشه‌ای سبک بوده و بیمار را آزار نمی‌دهند.

پروتز چشم آکریلیک حفره‌دار برای چه بیمارانی مناسب است؟

پروتز چشم آکریلیک حفره‌دار برای بیمارانی که شرایط زیر را دارند قابل استفاده است:

  • بیمارانی که حجم اربیت چشم آنها زیاد است (از پروتز بزرگ و حجیم استفاده می کنند).
  • بیمارانی که از وزن زیاد و سنگینی چشم مصنوعی خود شکایت دارند.
  • بیمارانی که در اثر وزن زیاد چشم مصنوعی، دچار زخم یا التهاب مزمن در حدقه چشم می‌شوند.
  • بیمارانی که از افتادگی پلک رنج میبرند.
  • بیمارانی که از حرکت کم پروتز چشم خود به علت سنگینی ناراضی هستند.

توجه داشته باشید که برای استفاده از این نوع چشم های مصنوعی حتما لازم است که در ابتدا توسط متخصصان کلینیک ماهان، معاینه و ارزیابی اولیه صورت گیرد. قابل ذکر است که در بسیاری از موارد، مشکلات پروتز چشم افراد، بدون تعویض چشم مصنوعی و فقط با اعمال تغییرات جزئی بر روی آن قابل اصلاح خواهد بود.

بهترین چشم مصنوعی در ایران

نتیجه گیری

امروزه انواع مختلفی از پروتزهای چشمی در بازار وجود دارند که به بیماران با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب و به کار می‌برند. پروتزهای آکریلیک از استحکام و شفافیت بالاتری نسبت به نمونه‌های شیشه‌ای برخوردارند و امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدیدترین نوع چشم‌های مصنوعی آکریلیک، پروتز چشم آکریلیک حفره‌دار نام دارند که به تازگی روانه بازار شدند.

کلینیک تخصصی ساخت چشم مصنوعی ماهان به عنوان اولین مرکز تخصصی در این زمینه درکشور، با بهره‌گیری از کاملترین و متنوع‌ترین مجموعه چشم‌های مصنوعی و بکارگیری آخرین روش‌های ساخت، در خدمت بیماران گرامی می‌باشد. شما عزیزان از طریق اطلاعاتی که در بخش تماس با ما قرار دارد، می‌توانید بصورت حضوری و یا تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *