پروتز شبکیه ای

پروتز شبکیه ای


از آنجاییکه چشم، حساس‌ترین عضو بدن انسان و قوه بینایی مهمترین حس اوست، لذا اگر این قوه انسان تحت تاثیر قرار بگیرد و از دست برود، شخص با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد و مجبور به استفاده از چشم مصنوعی می‌گردد. از اینرو بسیاری از دانشمندان و گروه‌های مطالعاتی در حال حاضر در حال پژوهش در این زمینه هستند تا بتوانند از طریقی بینایی از دست رفته این افراد را به آنها بازگردانند. یکی از تکنولوژیهایی که پژوهشگران در حال مطالعه بر روی آن هستند پروتز شبکیه ای نام دارد. در این مطلب به توضیحاتی در خصوص فناوری‌های مربوط به بازیابی بینایی خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب بیان خواهند شد عبارتند از:

  • معرفی پروتز شبکه ای
  • پیشرفت‌ های این تکنولوژی از جوانب مختلف

تکنولوژی پروتز شبکیه ‌ای برای بازگردانی بینایی

امروزه پژوهشگران بر روی تکنولوژی های مختلفی برای بازیابی بینایی افراد در حال کار هستند. هر کدام از این روش‌ها از جنبه‌ای می خواهند این نقیصه را برطرف نمایند. یکی از این روش‌ها پروتز شبکیه ‌ایست که در حال پیشرفت از زوایای مختلف است. این روش امیدها را برای بازیابی بینایی تا حد زیادی زنده نگه داشته است.

پیشرفت های حاصله در پروتز شبکیه ای از جوانب مختلف

پروتزهای شبکیه ای از زوایای مختلف در حال پیشرفت هستند. برخی از پیشرفت‌ها در این نوع پروتز عبارتند از:

پیشرفت در تکنولوژی پروتز شبکیه ای

پروتزهای شبکیه با الکترودهای بسیار کوچک

تحقیقات جاری بر روی الکترودهای بسیار کوچک در پروتزهای شبکیه، به افزایش دقت و قابلیت پردازش تصویر تاکید دارد. این الکترودها در پشت چشم شخص نابینا تعبیه می‌شوند و از طریق آنها سیگنالهای تصویری برای تجزیه و تحلیل به مغز ارسال می‌گردد.

سیستم‌های تحریک الکتریکی

این سیستم‌ها با توجه به معماری دقیق‌تر و امکان ارسال سیگنال‌های الکتریکی به نقاط خاص شبکیه، توانایی بهتری در بازسازی تصویر را ارائه می‌دهند.

پیشرفت در تحقیقات درمانی

استفاده از نانو تکنولوژی

تحقیقات از طریق نانوتکنولوژی برای بهبود کارایی پروتزها و افزایش اتصال بین الکترودها و سلول‌های شبکیه در حال انجام است تا بتوان نتایج حاصله از این روش را بهبود بخشید.

استفاده از آخرین دستاوردهای ژنتیک

برخی از تحقیقات نیز به سمت استفاده از علم ژنتیک و مهندسی ژنتیک برای بهبود عملکرد سلول‌های شبکیه در پروتزها رفته اند و در این راستا حرکت می‌کنند.

توسعه رابطه مغز و پروتز شبکیه ای

پیشرفت در الگوریتم‌های هوش مصنوعی

امروزه الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیشرفت بسیاری کرده‌اند و می‌توان از آنها برای پردازش سیگنال‌های ارسالی از پروتز شبکیه ای و تفسیر آنها استفاده نمود.

توسعه رابطه مستقیم مغز و ماشین

برخی از تحقیقات نیز به سمت ارتباط مستقیم مغز با پروتزها رفته‌اند، که این موضوع نیز می‌تواند امکان بازگردانی بینایی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

پروتزهای چشم

پروتزهای ترکیبی

در این روش از ترکیب تکنولوژی‌های پروتز شبکیه‌ای و پروتز چشم جهت بهبود کیفیت بینایی استفاده می شود.

پروتزهای اطلاعاتی

در این پروتزها قابلیت تشخیص محیط پیرامونی برای بهبود مهارت های بینایی فراهم می شود.

نتیجه گیری

چشم مصنوعی متداول قابلیت بازگردانی بینایی افراد نابینا را نخواهد داشت.در حال حاضر یکی از بحث‌های داغ در زمینه بازگردانی بینایی، پروتز های شبکیه ای می باشد. این پروتزها با بهره گیری از جدیدترین فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی امیدها را برای بازگردانی بینایی افراد نابینا زنده نگه داشته اند. اما باید توجه داشت که هم اکنون پژوهشگران و دانشمندان در ابتدای مسیر قرار دارند و تا دستیابی به یک بینایی کامل راه درازی در پیش خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *