چشم-مصنوعی-چاپ-سه-بعدی-

چشم-مصنوعی-چاپ-سه-بعدی-


چشم مصنوعی چاپ سه بعدی یکی از جدیدترین نمونه‌های پروتز چشمی است که از مزایای بسیاری نسبت به انواع متداول برخوردار است. در این مطلب توضیحاتی در خصوص این تکنولوژی و مزایای آن نسبت به سایر نمونه‌های قدیمی‌تر ارائه گردیده است.

فناوری چاپ سه بعدی چیست؟

برای آشنایی بیشتر با این دسته از پروتزهای چشمی، در ابتدا می‌بایست مطالبی در خصوص فناوری چاپ سه بعدی ارائه گردد. پیشینه این فناوری به دهه 1980 میلادی باز می‌گردد و از طریق آن کمپانی‌ها می‌توانستند با سرعت و دقت بالاتری نمونه‌های اولیه خود را تکثیر نمایند. تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنایع مختلفی مانند تولید قطعات صنعتی، تجهیزات و پروتزهای پزشکی و … کاربرد دارد.

فناوری چاپ سه بعدی (انگلیسی: 3D Printing) در واقع به فرایندی اتلاق می‌گردد که در طی آن با استفاده از فایل دیجیتالی ایجاد توسط نرم افزارهای مخصوص و ترکیب مواد اولیه، اجسامی بصورت سه بعدی تولید می‌شوند. اجسام از طریق قرارگیری یک سری لایه‌های افقی بر روی هم درست می‌شوند.

مراحل چاپ سه بعدی

برای تولید یک جسم سه بعدی با استفاده از این فناوری مراحل مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • ساخت مدل سه بعدی کامپیوتری
  • ایجاد فایل STL برای خوانش توسط چاپگر سه بعدی
  • چاپ مدل ایجاد شده
  • جداسازی قطعه چاپ شده توسط پرینتر
  • فرایند پس پردازش یا Post Processing
چشم مصنوعی چاپ سه بعدی
چشم مصنوعی چاپ سه بعدی – کلینیک چشم مصنوعی ماهان

چگونگی کارکرد چاپگر سه بعدی

عملکرد چاپگرهای سه بعدی به این شکل است که پس از دریافت و خوانش مدل کامپیوتری و انجام تنظیمات مربوطه، دستگاه پرینتر جسم مربوطه را بصورت لایه لایه و سه بعدی چاپ می‌کند. در اکثر مواقع کاربرد این پرینترها، ایجاد مدل‌های اولیه یک محصول می‌باشد.

کاربرد پرینت سه بعدی در تولید چشم مصنوعی چاپ سه بعدی

یکی از کاربردهای مهم چاپ سه بعدی، تولید تجهیزات و پروتزهای پزشکی می‌باشد. به دلیل دقت بالا و ظرافت بسیار زیاد مدل‌های سه بعدی، این تکنولوژی در علم پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارد. از طریق چاپ سه بعدی و با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان اندام‌هایی همچون قلب، چشم، گوش و … را تولید نمود. در آینده همچنین می‌توان نیازهای غذایی بشر را با استفاده از این شیوه برطرف کرد.

بکارگیری اولین چشم مصنوعی چاپ سه بعدی در بدن یک بیمار

شخصی به نام “استیو وارز” که یک بیمار اهل لندن بود، اولین شخصی است که از چشم‌های مصنوعی تولید شده توسط فناوری چاپ سه بعدی استفاده نمود. این پروتز چشم در بیمارستان چشم پزشکی “مورفیلدز” در بدن بیمار کار گذاشتند. چشم مصنوعی چاپ سه بعدی حالتی طبیعی‌تر نسبت به سایر نمونه‌های متداول دارد.

چشم مصنوعی چاپ سه بعدی
چشم مصنوعی چاپ سه بعدی

بصورت سنتی برای قالب گیری حفره چشم، به یک عمل دو ساعته نیاز است. ولی با استفاده از این روش تنها 30 دقیقه برای انجام این عمل زمان لازم است. در فرایند جدید، در ابتدا این ناحیه از چشم اسکن می شود و سپس با استفاده از نرم افزار یک طرح سه بعدی برای پرینتر ایجاد می‌شود.

در ساخت چشم مصنوعی چاپ سه بعدی این بیمار انگلیسی، پس از اسکن حفره چشم او، مدل ایجاد شده به جهت چاپ به آلمان ارسال گردید. از این پس تنها 2.5 ساعت زمان برای ساخت و چاپ مدل پروتز چشم زمان لازم بود. سپس پروتز ساخته شده برای نصب به انگلیس ارسال گردید.

همانطور که مشاهده می‌شود فرایند جدید ساخت پروتز، سرعت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های متداول قبلی دارد و زمان انتظار را از شش هفته به چیزی در حدود دو تا سه هفته کاهش دادند. همچنین بدلیل دقت بالای چاپگرهای سه بعدی و مدل‌های کامپیوتری موجود، پروتزهای به این روش از شباهت بسیار بالایی نسبت به چشم واقعی یهره می‌برند. قابل ذکر است که پروتزهای چشم چاپ سه بعدی می‌توانند زمینه ساز ساخت پروتزهای چشم دیجیتال در آینده نیز باشند.

مزایای چشم مصنوعی چاپ سه بعدی

این نوع از پروتزهای چشمی از مزایای بسیاری نسبت به نمونه های متداول برخوردارند. برای مثال به سرعت بالای ساخت، دقت بسیار بالای نمونه ایجاد شده و شباهت بسیار زیاد چشم ساخته شده به چشم سالم فرد می‌توان به عنوان برخی از مزایای چشم مصنوعی چاپ سه بعدی اشاره کرد.

نتیجه گیری

از آنجاییکه فناوری چاپ سه بعدی یک تکنولوژی جدید و با دقت بالاست، لذا از آن می‌توان در زمینه‌های پزشکی و ساخت پروتزهایی مانند چشم مصنوعی بهره برد. ساخت چشم مصنوعی چاپ سه بعدی نسبت به نمونه‌های قبلی با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد و از شباهت بسیار بیشتری به چشم واقعی برخوردار است. از اینرو بیماران با آسودگی بیشتری می‌توانند از این دسته از پروتزها استفاده نمایند.

 کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان، بعنوان اولین مرکز علمی و تخصصی پروتز چشم در کشور در خدمت بیماران گرامی خواهد بود. شما عزیزان در صورت نیاز به مشاوره و همچنین استعلام دقیق قیمت می توانید از طریق شماره های  02166889076 و 09128357509 و یا مراجعه حضوری به آدرس مجموعه که در بخش تماس با ما قرار داده شده است، با کارشناسان ما در کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *