چشم پزشک

فلوشیپ چشم پزشکی


فلوشیپ (به انگلیسی: Fellowship) به معنای کمک هزینه تحصیلی برای فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی است و یکی از شاخه‌های فلوشیپ چشم پزشکی می‌باشد که دارای زیرشاخه‌های مختلفی است. این دوره‌ها را بعنوان دوره‌های ‌تکمیلی تخصصی می‌شناسند. در این مطلب به ارائه توضیحانی در این خصوص خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت عبارتند از:

  • توضیحات کلی در خصوص فلوشیپ
  • فلوشیپ چشم پزشکی چیست؟
  • انواع فلوشیپ چشم پزشکی کدامند؟
  • فلوشیپ و فوق تخصص چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
کلینیک چشم مصنوعی ماهان – فلوشیپ چشم پزشکی

فلوشیپ چیست؟

افرادی که موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی می‌شوند، پس از گذراندن طرح خود می‌توانند در آزمون تخصص شرکت کنند. در صورت پذیرش، این افراد قادر به تحصیل در مقطع تخصص خواهند بود و پس از آن با شرکت در آزمون فوق تخصص می‌توانند در آن مقطع نیز به ادامه تحصیل بپردازند.

حال به صحبت در خصوص فلوشیپ می‌پردازیم. فلوشیپ واژه ای آشنا برای دانشجویان پزشکی است. شرکت در این دوره، که یک دوره تکمیلی تخصصی برای پزشکان و دندانپزشکان محسوب می‌شود، برای فارغ التحصیلان مقطع تخصص مجاز است و این افراد می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. البته باید گفت که حتی پزشکان عمومی نیز می‌توانند در این دوره‌ها حضور داشته باشند.

مدت زمان دوره‌های فلوشیپ بین 3 ماه تا دوسال می‌باشد که افراد با توجه به تخصص خود در یکی از زیرشاخه‌های آن شرکت می‌کنند و مدرک مربوطه را اخذ می‌نمایند. در واقع دوره‌های فلوشیپ فرصتی را برای پزشکان متخصص ایجاد می‌نماید تا آنها از این طریق دانش خود را در یکی از زمینه‌های تخصص خود افزایش دهند.

فلوشیپ چشم پزشکی

دوره‌های فلوشیپ در رشته‌های مختلفی برگزار می‌شود و افراد با توجه به تخصص خود در یکی از زیرمجموعه‌های رشته خود می‌توانند شرکت داشته باشند. یکی از تخصص‌هایی که دوره‌های فلوشیپ برای آن برگزار می‌گردد رشته چشم پزشکی است. افرادی که دارای مدرک تخصص این رشته هستند می‌توانند بعنوان دوره‌های تکمیلی، در دوره‌های مربوط به چشم پزشکی شرکت نمایند و در یک موضوع از مهارت و تخصص علمی و تجربی ویژه‌تری برخوردار گردند.

باید توجه داشت که طول دوره‌های مربوط به چشم پزشکی معمولا چیزی بین 1 تا 2 سال است. چشم پزشکان از طریق شرکت در دوره‌های فلوشیپ، دانش خود را افزایش می‌دهند و با جدیدترین متدها و روش‌های درمانی آشنا می‌شوند. آنها همچنین با شرکت در این دوره‌ها مهارت تجربی نیز بدست خواهند آورد.

انواع فلوشیپ چشم پزشکی

دوره‌های فلوشیپ با توجه به هر تخصص، در زیرمجموعه‌های آن رشته برگزار می شوند. از همین رو دوره‌های مربوط به چشم پزشکی نیز در زیر شاخه‌های آن برگزار می‌شود و افراد از این طریق به کسب مهارت می‌پردازند. انواع دوره‌های فلوشیپ چشم پزشکی عبارتند از:

  • ترومای چشم
  • آب سیاه یا گلوکوم
  • فلوشیپ شبکیه
  • بیماری‌های سطح چشم
  • فلوشیپ قرنیه و بیماری‌های خارج چشمی
  • پاتولوژی چشم
  • فلوشیپ استرابیسم و چشم پزشکی کودکان
  • جراحی پلاستیک و ترمیم چشم
کلینیک پروتز چشم ماهان – فلوشیپ چشم پزشکی

تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص

فلوشیپ و فوق تخصص دارای یک تفاوت اساسی با یکدیگر هستند و آن این است که به کسانی که در دوره فلوشیپ شرکت می‌کنند مدرک فوق تخصص اعطا نمی‌شود. در واقع این افراد فقط موفق به اخذ یک گواهینامه در خصوص یک موضوع خواهند شد و فقط مهارت آنها در زیر شاخه مربوطه افزایش خواهد یافت.

باید گفت که پذیرش و تحصیل در مقطع فوق تخصص بسیار دشوارتر از گذراندن دوره فلوشیپ خواهد بود. همچنین طول دوره فوق تخصص بین 2 تا 3 سال است، در حالیکه دوره‌های فلوشیپ معمولا کمتر از 2 سال طول می‌کشند.

نتیجه گیری

کسانی که می‌خواهند در دوره‌های فلوشیپ مانند فلوشیپ چشم پزشکی شرکت کنند حتما می‌بایست موفق به اخذ مدرک تخصص خود گردند. همچنین باید گفت که این افراد در دوره فلوشیپ به عنوان یک دوره تکمیلی شرکت می‌کنند تا مهارت‌های علمی و تجربی خود را در یک زمینه افزایش دهند و با آخرین روش‌های روز دنیا آشنا گردند. باید گفت که دوره‌های فلوشیپ با دوره‌های فوق تخصص متفاوت است و قبولی در آزمون فوق تخصص به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *