متخصص چشم پزشکی

رزیدنت چشم پزشکی کلینیک چشم مصنوعی ماهان


پزشکان عمومی پس از اتمام دوره تحصیل خود در این مقطع، برای تحصیلات تکمیلی باید در آزمون تخصص که هر ساله برگزار می‌شود قبول شوند. در مقطع رزیدنت، تخصص‌های بسیاری وجود دارد که افراد با توجه به رتبه خود می‌توانند یکی از آنها را انتخاب نمایند.  یکی از این تخصص‌ها، رزیدنت چشم پزشکی می‌باشد. در این مطلب به توضیح مواردی در خصوص رزیدنت چشم پزشکی می پردازیم. مواردی که در این مقاله خواهید خواند عبارتند از:

  • رزیدنت چه کسی است؟
  • رزیدنت چشم پزشکی به چه کسی اطلاق می گردد؟
  • رتبه لازم برای برای قبولی در چشم پزشکی

رزیدنت به چه کسی می گویند؟

پس از اتمام دوره پزشکی عمومی افراد در آزمون دستیاری شرکت کنند . با قبولی در این آزمون آنها به تحصیل در مقطع تخصص خواهند پرداخت. در دوره تخصص، این افراد توسط پزشکان و رزیدنت‌های قدیمی‌تر آموزش می‌بیند تا مهیا حضور در بیمارستان و مطب بعنوان یک متخصص گردند.

این افراد در ابتدای دوره آموزش خود از وظایف ساده‌تری برخوردارند و با حضور در بیمارستان و بررسی شرایط بیمار و قرارگیری در روند درمان بیماران، تحت نظر افراد با سابقه و اساتید خود پس از گذشت چند سال تبدیل به یک رزیدنت خبره در حوزه تخصصی خود می‌شوند.

رردینت چشم پزشکی – کلینیک چشم مصنوعی ماهان

رزیدنت چشم پزشکی کیست؟

تخصص چشم پزشکی دارای جنبه های فرعی بسیاری است و یادگیری این موارد در دوره رزیدنت چشم پزشکی به 4 سال آموزش مداوم نیاز دارد. این افراد در این دوره 4 ساله، با عارضه‌ها و بیماری‌های چشمی مختلف آشنا می‌شوند و برای درمان آنها آموزش‌های لازم را می‌بینند.

همچنین در دوره تخصص چشم پزشکی به آنها انجام جراحی‌های میکروسکوپی توسط اساتید این حوزه  نیز آموزش می دهند. ضمنا باید گفت که یک تخصص چشم پزشکی، تحت آموزش‌های جامعی در خصوص موارد فوق تخصصی مانند چشم پزشکی انحراف چشم، اطفال، قرنیه، شبکیه، اربیت و … نیز قرار خواهد گرفت. در این دوره تمرکز بر انجام جراحی‌های رایج چشمی مانند آب مروارید و جراحی آب سیاه اولیه می‌باشد.

رزیدنت چشم پزشکی – کلینیک پروتزچشم ماهان

رتبه لازم برای قبولی در رشته رزیدنت چشم پزشکی

در این زمینه باید گفت مانند هر آزمون دیگری ممکن است با توجه به تعداد افراد متقاضی و همچنین ظرفیت‌های دانشگاهی، رتبه مورد نیاز برای ورود به این رشته متغیر باشد. اما با توجه به اطلاعات موجود از نفرات ورودی به این رشته در سال‌های اخیر می‌توان گفت که کسب رتبه‌ای در حدود 400 میتواند قبولی فرد را در یکی از دانشگاههای کشور تضمین نماید.

نتیجه گیری

رزیدنت چشم پزشکی یکی از دوره‌های تخصص است که افراد پس از گذراندن مقطع پزشکی عمومی در صورت قبولی در آزمون دستیاری می‌توانند آن را انتخاب کنند و به انجام تحصیلات تکمیلی در این زمینه بپردازند. باید گفت که قبولی در آزمون دستیاری کار ساده‌ای نیست و افراد پس از قبولی باید به مدت 4 سال تحت نظر اساتید امر آموزش ببینند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *