افراد مشهور با چشم مصنوعی

افراد برجسته با چشم مصنوعی - کلینیک ماهان


استفاده از چشم مصنوعی دارای سابقه ای چند هزار ساله است و در طول تاریخ افراد برجسته بسیاری با چشم مصنوعی در جامعه حضور پیدا کرده اند. این مسئله باعث می‌شود که افراد عامه نه تنها از استفاده از چشم مصنوعی احساس ضعف نکنند بلکه متوجه شوند که پروتز چشم بسیاری از مشکلات آنها را نیز حل خواهد نمود. در این مطلب به معرفی افراد برجسته با چشم مصنوعی خواهیم پرداخت و توضیحاتی در خصوص هرکدام ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه چشم مصنوعی

چشم مصنوعی دارای تاریخچه‌ای طولانی و چند هزار ساله است. اولین نمونه چشم مصنوعی که در بقایای شهر سوخته یافت شده است مربوط به یک زن جوان بوده و از جنس خمیر قیر می باشد. قدمت این چشم چیزی در حدود 4800 سال می‌باشد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که در طول تاریخ افراد بسیاری از این وسیله به روش‌های مختلفی استفاده می‌کردند. برای مثال مطالعات باستان شناسی نشان می‌دهد که حتی کاهنان مصری هم از پارچه بجای چشم مصنوعی استفاده می‌کردند.

البته باید گفت که پروتزهای امروزی از جنس اکریلیک پزشکی هستند و علم در این زمینه دارای پیشرفت‌های بسیاری است. همچنین استفاده از نسل قدیمی‌تر چشم‌های مصنوعی که بعنوان چشم‌های شیشه‌ای نیز آنها را می‌شناسند بدلیل معایب آن امروزه منسوخ شده و به ندرت بکار گرفته می‌شود.

افراد برجسته با چشم مصنوعی

در طول تاریخ افراد مشهور و نامهای آشنای بسیاری اعم از سیاستمدار، خواننده، بازیگر، ورزشکار و … بوده‌اند که با چشم مصنوعی در جامعه حضور پیدا کرده‌اند. در ادامه برخی از افراد برجسته با چشم مصنوعی معرفی و توضیحاتی در خصوص آنها ارائه می‌شود.

1. سامی دیویس جونیور

سامی دیویس جونیور، خواننده و بازیگر کمدی آمریکایی بود که بیشتر بخاطر تقلید صدایش شهرت پیدا کرد. او در سال 1954 در اثر یک حادثه چشم چپ خود را از دست داد و پس از آن با چشم مصنوعی در بین طرفداران خود حاضر شد.

کلینیک چشم مصنوعی ماهان – سامی دیویس جونیور

2. پیتر فالک

پیتر فالک نیز یعنوان یکی از افراد برجسته با چشم مصنوعی شناخته می‌شود. او که در فیلم‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخت با بازی در نقش ستوان کلمبو در مجموعه تلویزیونی کلمبو به شهرت رسید. او هم در اثر یک حادثه چشم راست خود را از دست داد و از آن پس با چشم مصنوعی در جامعه حاضر شد.

3. تکس اوری

یکی دیگر از افراد مشهوری که یکی از چشم‌های خود (چشم چپ) را از دست داد و از پروتز چشم استفاده می‌کرد تکس اوری بود. او تحولی عظیم در دنیای جذاب انیمیشن ایجاد نمود و در خلق شخصیت‌های محبوبی همچون باگز بانی، دافی داک و … نقش داشته است.

4. لئو فندر

لئو فندر که او را بعنوان ابداع کننده سازهای توپر می شناسند یکی دیگر از افراد برجسته ایست که از چشم مصنوعی استفاده می کرد. در سال 1992، نام او در تالار مشاهیر راک اند رول ثبت گردید.

کلینیک پروتز چشم ماهان – لئو فندر

5. رای کودر

رای کودر موسیقیدان و آهنگساز آمریکاییست که بیشتر با گیتار اسلایدر و علاقه‌اش به موسیقی فولکلور شناخته می‌شود. او نیز در اثر یک حادثه چشم چپ خود را از دست داد و اکنون از پروتز چشم استفاده می‌کند.

6. آلیس واکر

آلیس واکر نویسنده رمان‌های رنگ ارغوانی، یافتن سنگ سبز، معبد آشنای من و … است که بعنوان اولین سیاهپوست برنده جایزه پولیتزر شناخته می‌شود. او نیز چشم راست خود را از دست داده و از چشم مصنوعی استفاده می‌کند.

گلینیک چشم مصنوعی ماهان – آلیس واکر

7. لئو مک کرن

این بازیگر اصالتا استرالیایی نیز یکی دیگر از افراد مشهوریست که چشم خود (چشم چپ) را از دست داده و از پروتز چشم استفاده می‌کند.

قابل ذکر است که علاوه بر موارد بالا افراد مشهور بسیاری همچون دین شیلز، فتی واپ، دن کرنشا، بن دریفوس و … از چشم مصنوعی استفاده نموده‌اند.

نتیجه گیری

همانطور که مشخص است تعداد افراد برجسته با چشم مصنوعی در جامعه کم نیست و این افراد نه تنها از این طریق احساس ضعف نمی‌کنند بلکه به مانند گذشته خود در جامعه حضوری فعال دارند و بدون هیچ مشکلی در میان مخاطبان خود حاضر می‌شوند. از اینرو کسانی که دارای مشکلات چشمی هستند و مجبورند که چشم خود را تخلیه کنند باید بدانند که با استفاده از پروتزهای چشمی بدون اینکه دیگران متوجه شوند می‌توانند در جامعه حضور یابند و به فعالیت خود حتی با یک چشم سالم ادامه دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *