چشم پزشکی

رشته چشم پزشکی - کلینیک ماهان


امروزه به دلایل مختلفی اعم از پرستیژ و موقعیت اجتماعی و درآمد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در رشته علوم تجربی و پس از آن در رده‌های بالاتر در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند. چشم پزشکی یکی از رشته‌های تخصص است که افراد پس از تحصیلات پزشکی عمومی می‌توانند در آن ادامه تحصیل دهند. در این مقاله ما به توضیح موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • توضیحات کلی در مورد تخصص چشم پزشکی
  • توضیحاتی در مورد چگونگی چشم پزشک شدن
  • خصوصیات چشم پزشکی
  • فرق بین یک چشم پزشک و اپتومتریست
کلینیک چشم مصنوعی ماهان – تخصص چشم پزشکی

توضیحاتی در خصوص رشته چشم پزشکی

چشم بعنوان حساس‌ترین عضو بدن شناخته می‌شود و در اکثر مواقع در حالت بدون محافظ قرار دارد. این عضو هم مانند سایر اعضای بدن می‌تواند با یک سری مشکلات درگیر شود. با این توضیحات، چشم پزشک شخصی است که در شناسایی بیماری‌ها و عارضه‌های چشمی تخصص دارد و به روشهای مختلف به درمان این بیماری‌ها خواهد پرداخت.

باید توجه داشت که چشم پزشک می‌بایست هم دانش و هم مهارت بالایی در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی داشته باشد. در واقع با تشخیص صحیح بیماری، پزشک می‌تواند با اتخاذ یک راهکار مناسب آن را درمان نماید. همچنین چشم پزشک می‌تواند در رده فوق تخصص در رشته‌هایی همانند قرنیه و … به ادامه تحصیل بپردازد.

باید در نظر داشت که گاهی اوقات بیماری‌های حاد چشمی ممکن است منجر به تخلیه چشم افراد گردند که این کار بدست جراحان چشم پزشکی انجام می‌شود. همچنین افرادی که مجبور به استفاده از پروتز چشم می‌شوند می‌بایست با مشورت چشم پزشک این کار را انجام دهند.

نحوه چشم پزشک شدن

افرادی که در دبیرستان در علوم تجربی تحصیل می‌کنند همیشه به دنبال این هستند که روزی پزشک شوند. این افراد در اولین مرحله باید با کسب یک رتبه خوب، در رشته پزشکی عمومی قبول شوند. بدلیل افراد زیاد داوطلب، قبولی در رشته پزشکی عمومی امری بسیار سخت است.

پس از اتمام دوره پزشکی عمومی، این افراد می‌توانند در آزمون تخصص شرکت کنند و پس از کسب نمره لازم و قبولی در آن، تخصص چشم پزشکی را انتخاب کنند. باید توجه داشت که دوره پزشک عمومی، یک دوره 7 ساله است و پس از آن باید یک دوره 2 ساله را بعنوان طرح در یک مرکز درمانی بگذراند. البته بر طبق قوانین، شخص برای شرکت در آزمون تخصص حداقل باید نصف زمان طرح را گذرانده باشد. پس از گذشت این مدت زمان شخص می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

کلینیک چشم مصنوعی ماهان – تخصص چشم پزشکی

مزایا و معایب رشته چشم پزشکی

باید توجه داشت که چشم پزشکی رشته‌ایست که در واقع با حساس ترین عضو بدن انسان در ارنباط است. این تخصص به مانند سایر رشته‌ها دارای ویژگیهایی منحصر به فرد و مزایا و معایبی است. چشم پزشکی بعنوان یکی از تخصص‌های پایه شناخته می‌شود که از طریق آن بسیاری از مشکلات افراد رفع می‌گردد. همچنین این تخصص از درآمد نسبتا بالایی برخوردار است و با قبولی در این تخصص، پزشکان می‌توانند از درآمد خوبی برخوردار گردند. از مزایای دیگر تخصص چشم پزشکی این است که زمینه کاری آن برای افرادی که تمایل به فعالی در اروپا دارند فراهم است.

در کنار مزایایی که این تخصص دارد، معایبی نیز برای آن وجود دارد. برای مثال طول زمان تحصیل رشته چشم پزشکی طولانی مدت و درحدود 14 سال است. این مسئله این تخصص را تا حدی طاقت فرسا می‌سازد. همچنین کوچکترین اشتباه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد نماید.

تفاوت چشم پزشک و اپتومتریست

اپتومتریست‌ها افرادی هستند که در تشخیص بیماری‌های چشمی به پزشکان کمک می‌کنند. طول دوره تحصیل این افراد به مراتب کمتر از چشم پزشکان می‌باشد و مسلما از تخصص کافی برای درمان بسیاری از عارضه‌ها برخوردار نیستند.

واضح است که کار اپتومتریست ها بسیار ساده تر از چشم پزشکان است. طول تحصیل آنها کمتر بوده، تخصص آنها بسیار پایین تر است و به طور کلی دریافت مدرک اپتومتری کاری ساده تر از چشم پزشکی است. به دنبال همه اینها اپتومتریست ها به دلیل تخصص کمتر و ناتوانی در انجام عمل های جراحی و کارهای تخصصی از حقوق پایین تری برخوردار خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *