محدودیت برخی افراد در استفاده از پروتز چشم

محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی | چه نوع مشکلات پزشکی می‌تواند استفاده از چشم مصنوعی را محدود کند؟


پروتزهای چشمی یکی از تجهیزات پزشکی هستند که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، اما گاهی اوقات وجود پاره ای از دلایل باعث ایجاد محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی خواهد شد. در این مطلب به ارائه توضیحاتی در خصوص این دلایل خواهیم پرداخت. موارد مطروحه در این مطلب عبارتند از:

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم یا همان چشم مصنوعی یک تجهیز پزشکی است که دارای سابقه بسیار طولانی و چندین هزار ساله است. این پروتزها در افرادی که چشم خود را به دلایلی همچون بیماری و سانحه از دست داده اند کاربرد دارند. پروتزهای چشمی از بسیاری از مشکلات روحی و جسمی که ممکن است گریبانگیر شخص شوند جلوگیری به عمل خواهد آورد و شرایط حضور مجدد او در جامعه را مهیا می سازد. البته باید توجه داشت که برخی عوامل باعث ایجاد محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی نیز می گردد.

محدودیت های استفاده از پروتز چشم

استفاده از چشم مصنوعی ممکن است به دلایل پزشکی دچار محدودیت هایی برای افراد گردد. برخی از مشکلات پزشکی که می‌تواند موجب محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی گردد عبارتست از:

حساسیت و آلرژی

در برخی موارد، ممکن است افراد به موادی که در ساختار چشم مصنوعی استفاده می‌شوند حساسیت داشته باشند و با تحریک و التهاب چشم مواجه شوند. این ورد یکی از عواملی است که موجب محدودیت در استفاده از پروتز چشم می گردد.

عفونت

احتمال بروز عفونت در محل اتصال چشم مصنوعی به بدن وجود دارد. بنابراین افرادی که به عفونت‌های متکرر در این مناطق دچار می‌شوند، ممکن است با محدودیت‌هایی در استفاده از چشم مصنوعی روبرو شوند.

عدم تطابق

در برخی موارد اندازه، شکل و یا وزن چشم مصنوعی با بافت‌های اطراف ممکن است همخوانی نداشته باشد و این کار باعث عدم تطابق و ایجاد ناراحتی در هنگام استفاده از آن می‌شود.

تحمل ناپذیری فرد

در برخی موارد افراد ممکن است به لحاظ فیزیکی و یا روانی توانایی استفاده از چشم مصنوعی نداشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است آنها احساس ناراحتی یا تنفر نسبت به استفاده از چشم مصنوعی داشته باشند.

مشکلات و عوارض ناشی از جراحی

برخی از افراد ممکن است به دلایل جراحی، امکان استفاده از چشم مصنوعی را نداشته باشند، مثلاً در صورتی که برای جراحی چشم اصلی خطری وجود داشته باشد یا فرآیند جراحی برای فرد خطرناک باشد.

مشکلات نوری و حساسیت به نور

برخی افراد ممکن است به علت مشکلات نوری مانند حساسیت به نور یا عدم توانایی در تنظیم پاسخ به تغییرات نوری، از امکان استفاده موثر از پروتز چشم برخوردار نباشند.

مسائل و مشکلات نوروسرگی

مشکلات نوروسرگی یا اختلالات سیستم عصبی یکی دیگر از دلایلی است که سبب ایجاد محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی می‌گردد. این مشکلات می‌توانند باعث شود که فرد توانایی کنترل حرکات چشم مصنوعی و یا دریافت پیام‌های نوری را نداشته باشد.

محدودیت های مالی

برخی افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های مالی قادر به تهیه و نگهداری چشم مصنوعی نباشند. این ممکن است به دلیل هزینه‌های بالای تهیه و تنظیم پروتز یا هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های پزشکی و نگهداری آن باشد

نتیجه گیری

چشم مصنوعی یکی از تجهیزات مهم پزشکی است که افراد بسیاری از آن استفاده می کنند. این چشم ها در اکثر مواقع قابلیت حرکت دارند و سایرین متوجه استفاده شخص از پروتز چشم نخواهند شد. اما باید توجه داشت که گاهی اوقات وقوع عوامل مختلف موجب ایجاد محدودیت برخی افراد در استفاده از چشم مصنوعی خواهد شد و در این مطلب توضیحاتی در خصوص این فاکتورها ارائه گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *