میگرن چشمی

بیماری میگرن چشمی | نحوه تشخیص و روشهای درمان آن


بیماری میگرن چشمی یک بیماری چشمی نادر است که در آن شخص با مواردی همچون کاهش موقتی بینایی و یا کوری موقتی در یک چشم مواجه خواهد شد. میگرن چشمی بیشتر به دلایلی همچون کاهش خونرسانی و یا اسپاسم عروق خونی شبکیه رخ می دهد. در این مطلب به بیان توضیحاتی در خصوص این بیماری خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب توضیح داده می شوند عبارتند از:

بیماری میگرن چشمی چیست؟

میگرن چشمی همانطور که از نام آن مشخص است یک بیماری چشمی است که شخص را با مشکلاتی همچون کاهش موقتی بینایی و کوری موقتی درگیر می سازد. در این عارضه، بینایی چشم گرفتار تدریجا و پس از مدت یک ساعت به وضعیت عادی باز خواهد گشت. این بیماری هم می تواند بدون درد باشد  و هم می تواند با سردردهای میگرنی همراه باشد.

البته باید توجه داشت که اصطلاح میگرن چشمی در اغلب موارد به صورت اشتباه بجای یک وضعیت شایعتر و کم ضررتر  بنام میگرن بینایی یا اورای میگرن استفاده می شود. در این حالت مشکلات بینایی تدریجا طی سی دقیقه برطرف می‌شود. بر خلاف میگرن چشمی، میگرن بینایی به طور معمول در یک چشم بروز می کند.

علائم میگرن چشمی

علائم میگرن چشمی معمولا از یک نقطه کور کوچک آغاز می شود و در نهایت دید مرکزی یک چشم را درگیر خواهد نمود. این نقطه کور به تدریج وسیع تر می‌شود و در نتیجه مانع از رانندگی ایمن و یا مانع از مطالعه می گردد. در برخی موارد حاد حتی ممکن است تمام میدان دید یک چشم درگیر این موضوع گردد. معمولا این حادثه کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید.

دلایل بیماری میگرن چشمی

در واقع دلیل بروز میگرن چشمی همان دلیل سردرد های میگرنی است. سردرد های میگرنی غالبا دارای ریشه ژنتیکی هستند و اکثریت افراد درگیر با این عارضه دارای سابقه فامیلی در این خصوص می باشند. بر پایه مطالعات پزشکی، سردردهای میگرنی از طریق فعال شدن مکانیزم هایی در مغز بوجود می آیند که باعث آزاد شدن برخی مواد التهابی در اطراف عروق و اعصاب سر و مغز می گردد.

مطالعات تصویر برداری، تغییرات گردش خونی مغز را در زمان درگیری شخص با میگرن چشمی و میگرن بینایی نشان می دهند. قابل ذکر است که هنوز دلیل قطعی وقوع این عارضه و همچنین عوامل بهبود دهنده آن بصورت دقیق مشخص نیست. مصرف بعضی غذاها نوشیدنی های کافئین دار، شراب قرمز، گوشت دودی، شکلات و … نیز می توانند منجر به بروز میگرن شوند. افزودنی های غذایی مثل گلوتامات مونوسدیم و شیرین کننده های مصنوعی را می توان بعنوان عامل ایجاد میگرن در بعضی افراد در نظر گرفت.

روشهای پیشگیری و درمان

مشکلات ناشی از میگرن چشمی و بینایی در طی یک ساعت یا کمتر بدون درمان برطرف خواهد شد. اگر در زمان بروز میگرن چشمی یا میگرن بینایی در حال انجام کاری که نیاز به دید واضح دارد هستید، باید کار را رها کرده و تا زمان بازگشت بینایی به حالت عادی به استراحت بپردازید.

در صورت بروز اختلالات بینایی همراه با سردرد میگرنی برای بررسی میگرن باید به یک پزشک داخلی یا نورولوژیست مراجعه کنید. به افراد درگیر توصیه می شود لیستی از عادات غذایی و فعالیت های قبل خود را فراهم کنند تا از این طریق بتوان عامل شروع کننده احتمالی میگرن را مشخص کرد.

برای جلوگیری از بروز میگرن چشمی و بینایی اجام موارد زیر توصیه می شود:

  • از تغذیه منظم و سالم بهره ببرید
  • تا حد امکان محرک های رایج میگرن را از خود دور کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از یوگا و ماساژ بهره ببرید.

نتیجه گیری

بیماری میگرن چشمی نوعی از بیماری های چشمی است که در آن شخص دچار اختلالات موقت چشمی و بینایی می گردد.البته پس از گذشت زمانی کوتاه، حداکثر یک ساعت این مشکلات به مرور برطرف خواهند شد. اما بهتر است برای مشخص شدن منشا این عارضه شخص به یک پزشک مراجعه نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *