میدریازیس

گشادی مردمک چشم


زمانی که مردمک چشم شما یا همان مرکز چشم بیش اندازه بزرگ شود، به آن گشاد شدن مردمک چشم یا همان میدریازیس می‌گویند. همانطور که می‌دانیم مردمک چشم با چیزهای مختلفی مانند نور یا تغییرات احساسات به طور ناگهانی مردمک بزرگ می‌شود. ولی اگر از حد نرمال تجاوز کند و بزرگتر شود یک بیماری محسوب می‌شود که ممکن است خطرناک و جدی باشد. این عارضه می‌تواند به دلیل سکته یا تومورهای مغزی یا مصرف بیش از اندازه دخانیات یا مسمومیت‌های دارویی بوجود آید. در ادامه به بیان توضیحاتی در این خصوص خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب ارائه خواهد شد عبارتند از:

  • میدریازیس چیست؟
  • دلایل گشادی مردمک چشم
  • درمان میدریازیس

تعریف عارضه میدریازیس یا همان بیماری گشاد شدن مردمک چشم

زمانی که مردمک چشم گشاد می‌شود، یعنی قسمت مرکزی چشم بزرگتر از قسمت رنگی چشم که همان عنبیه است، می گردد. مردمک‌ها معمولا هم اندازه یکدیگرند و وظیفه کنترل میزان نور ورودی به چشم را بر عهده دارند. همچنین وظیفه عنبیه، کنترل و اداره مردمک است.

میدریازیس

مردمک چشم هر شخصی دارای یک واکنش طبیعی است و در برابر نور کم، برای جذب نور بیشتر بزرگ می‌شود. در نقطه مقابل اگر نور زیاد باشد به جهت کنترل میزان نور ورودی کوچک می‌شود. حال اگر گشاد شدن مردمک چشم بیش از میزان نرمال باشد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک مانند سکته، اور دز مصرف دخانیات، تومور و یا مسمومیت دارویی باشد.

دلایل  گشاد شدن مردمک چشم

اگر مردمک چشم انسان در نور کم باز نشود و در نور زیاد کوچک نشود، این موضوع به منزله شرایط غیر طبیعی آن می باشد و شخص حتما باید سریعا به جهت معاینه به چشم پزشک مراجعه کند. در ادامه به بررسی برخی از دلایل گشاد شدن مردمک چشم می پردازیم:

گشاد شدن مردمک چشم در اثر ایجاد یک شرایط احساسی

اگر در اثر استرس، ترس و هیجان، آدرنالین در بدن ترشح شود، مردمک چشم به مدت کوتاهی گشاد می‌شود. البته این یک واکنش طبیعی است و در شرایط نرمال باید پس از گذشت زمان کوتاهی، مردمک به حالت عادی خود باز گردد.

استفاده از قطره مخصوص برای معاینه

پزشکان برای انجام معاینات چشمی دقیقتر معمولا از قطرات مخصوصی استفاده می‌کنند که موجب گشاد شدن مردمک چشم به مدت 4 تا 24 ساعت می‌گردد. باید در نظز داشت که مردمک بعد از این مدت باید به حالت عادی برگردد.

مصرف زیاد مواد مخدر

مصرف زیاد مواد مخدر یکی دیگر از دلایلی است که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود. اوور دوز مصرف مواد ممکن است با موارد دیگری از جمله تشنج یا گر گرفتی یا حتی مرگ نیز همراه باشد.

عوارض مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها، همچون آنتی هیستامین، داروهای ضد تشنج و افسردگی، ممکن است عوارضی همچون بزرگ شدن مردمک چشم را به همراه داشته باشند. میزان گشادی مردمک و مدت زمان آن به دوز و مقدار مصرف دارو بستگی دارد.

میدریازیس

بیماری و شرایط خاص

شرایط و بروز بیماری‌هایی همچون سکته مغزی، که در به مغز شخص آسیب وارد می‌شود، باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌گردد. همچنین برخی از بیماری‌ها مانند آنیزوکوریا و میگرن و یا فلج عصب جمجمه و حتی ضربه شدید به سر، می‌توانند باعث این عارضه شوند.

آیا گشادی و بزرگ شدن مردمک چشم  موضوعی خطرناک است؟

همانطور که می‌دانید مردمک چشم با تغییرات نور، بزرگ و کوچک می گردد. در اغلب موارد مردمک بطور طبیعی به شکل نرمال خود باز می‌گردد. ولی اگر یک اتفاق ناگهانی مانند ضربه یا آسیب شدید مغزی مانند سکته یا خونریزی مغزی پیش بیاید و مردک چشم گشاد شود و نتواند به حالت نرمال خود برگردد، این اتفاق خطرناک خواهد بود. در چنین شرایطی، شخص حتما سریعا می‌بایست به یک پزشک مراجعه کند. از اینرو در صورت مواجهه بایکی از علایم زیر سریعا خود را به پزشک برسانید:

  • عدم وجود توازن بین مردمک‌ها و هم اندازه نبودن آنها
  • بروز سرگیجه و سردرد شدید بدلیل آسیب‌های مغزی
  • گشادی خود به خود مردمک بدون تاثیر هیچ عامل خارجی
  • عدم واکنش مردمک به تغییر نور

درمان میدریازیس مردمک چشم

در اغلب مواقع، این عارضه به طور طبیعی و خود به خود درمان خواهد شد و مردمک به صورت نرمال به حالت طبیعی باز می‌گردد. مخصوصا اگر بر اثر قطره چشم یا عوامل طبیعی مانند نور باشد. ولی در موارد جدی‌تر مانند ضربه یا آسیب‌های شدید مغزی و یا مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، مردمک به صورت طبیعی به حالت عادی  بر نمی‌گردد و شخص باید سریعا به یک چشم پزشک برای شروع روند درمان مراجعه نماید.

نتیجه گیری

گشاد شدن مردمک چشم بعنوان یکی از واکنش‌های طبیعی مردمک شناخته می‌شود. اگر این واکنش از حالت طبیعی خود خارج شود، نشانه وجود یک مشکل در بدن مانند آسیب‌های شدید مغزی می‌باشد. البته این مشکل می‌تواند ناشی از مصرف مواد مخدر و یا استفاده از داروهای خاص نیز باشد. در چنین شرایطی شخص حتما باید سریعا خود را به یک چشم پزشک نشان دهد تا از بروز عوارض و مشکلات بیشتر جلوگیری به عمل آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *